Efektívne pranie
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Cieľom aktivity je deťom demonštrovať pokus, ako možno prať v domácnostiach úspornejšie z ekonomického aj ekologického hľadiska. Súčasťou aktivity je, že deti sa oboznámia s faktormi, ktoré majú významný podiel na efekt prania v domácnostiach nášho mesta, ktoré je známe vysokou tvrdosťou vody. Cieľom je tiež poukázať na zbytočne zvyšujúce sa prevádzkové náklady ČOV nadmerným používaním tenzidov.
Predmety:
Fyzika, Chémia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: dve nádoby s teplou vodou, znečistený kus látky, bežný prací prášok, zmäkčovač vody, mydlový roztok, skúmavky, injekcia
Cieľ:
Cieľom aktivity je deti oboznámiť s tým ako sa s narastajúcou tvrdosťou vody zvyšuje spotreba pracieho prášku či pracieho gélu a ako to môže navyšovať prevádzkové náklady v ČOV.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
Žiaci pripravili spolu s pani učiteľkou dve väčšie nádoby s teplou vodou. Pani učiteľka zmerala so žiakmi tvrdosť vody v oboch nádobách. Následne do vody v jednej z nádob pridala zmäkčovač vody. Podľa objemu vody a nameranej tvrdosti vody nadávkovala množstvo prášku odporúčané výrobcom, ktoré bolo uvedené na obale pracieho prášku. Tým, že v druhej nádobe bola znížená tvrdosť vody účinkom zmäkčovača vody, podľa odporúčaných tabuliek bol prídavok pracieho prášku nižší.
Znečistený kus látky pani učiteľka rozstrihla na dva približne rovnaké kusy a ponorila do každej z nádob osobitne. Po chvíli kusy látky ešte ručne preprala a ukázala výsledok prania žiakom.
V zmäkčenej vode s menším prídavkom pracieho prášku sa kus látky vypral rovnako dobre ako v tvrdej vode s väčším množstvom pracieho prášku.
Výsledný efekt prania je prínosom nielen pre peňaženky našich rodičov - lebo zmäkčovač vody je lacnejší ako prací prášok ale aj pre našu prírodu, lebo detergenty používané na pranie v domácnostiach napriek deklarovanej biologickej rozložiteľnosti sa v procese čistenia odpadových vôd nie vždy uspokojivo odbúrajú, nakoľko domácnosti perú väčšinou v čase víkendov, čo sa prejavuje v komunálnych vodách ako nárazové znečistenie. Zmäkčovač vody je ľahšie i odbúrateľný v procese čistenia odpadových vôd a vplýva okrem znižovanie spotreby pracieho prášku pozitívne proti usadzovaniu vodného kameňa v pračke. Tenzidy spôsobujú aj zhoršené usadzovanie kalu v ČOV.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Na úvod aktivity pani učiteľka porozprávala žiakom v rámci motivačného rozhovoru, o niektorých dôležitých faktoch o vode, ktorá sa používa na pranie v domácnostiach. Pozornosť venovala najmä tvrdosti vody. Žiaci sa dozvedeli aj o niektorých súčasných trendoch prania v dažďovej vode.
Obmeny pokusu:
Pokus možno robiť a s rozlíšením teploty prania.
Popis výstupov pokusu:
Výstupu pokusu sú podrobnejšie popísané v priloženej powerpointovej prezentácii. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že zmäkčením vody sme prídavkom menšieho množstva pracieho prášku dosiahli rovnaký efekt prania ako pri praní v tvrdej vode s vysokým prídavkom pracieho prášku,
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme praktické pokusy, ktoré žiaci môžu jednoducho prepojiť s každodenným životom, lepšie pochopiť a tiež zapracovať nadobudnuté vedomosti do reálneho života. Škoda, že tu chýbajú informácie o ekologických alternatívach čistiacich prostriedkov."