Tepelný vodič vs Tepelný izolant
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Účelom pokusu je overiť si vedomosti o tepelných vodičoch a tepelných izolantoch v praxi. Žiaci si sami na vlastných príkladoch zdôvodnili, prečo napr. na niektorých zariadeniach v domácnosti je použití tepelný vodič a naopak niekde tepelný izolant. Naučili sa tiež ako možno uchovať jedlo so zachovaním jedlo teploty po uvarení.
Predmety:
Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Laboratórny teplomer, kalorimeter, termoska, 10 cm predmety z kovu, polystyrénu, PE a dreva, pohár na vodu - resp. sklenná nádoba
Cieľ:
Overenie, upevnenie a osvojenie učiva o teplených vodičoch a tepelných izolantoch, praktické využitie rôznej intenzity šírenia tepla v tepelných vodičoch a tepelných izolantoch.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
Žiaci po výklade učiva najskôr pripravili žiacke práce o kalorimetri a aj o tepelnej energii v bežnej praxi a v každodennom živote.
V druhej etape aktivity realizovali pod vedením učiteľa dva jednoduché pokusy.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní technickou literatúrou a ukážkami z internetu. Pripravili žiacke práce, participovali osobne na priebehu pokusov aj ich vyhodnotení.
Obmeny pokusu:
Ako tepelný vodič možno použiť napr. medený drôt, ako tepelný izolant sadrokartón alebo lisované dosky na báze sklenej vaty.
Popis výstupov pokusu:
Žiaci po ukončení a vyhodnotení pokusu bolo hodnotení známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pekne zdokumentovaný pokus, zapojenie žiakov vlastnými prácami. Téma je aktuálna a oceňujeme najmä snahu žiakov hľadať informácie v rôznych zdrojoch. K širšiemu významu by prispelo pripravenie prezentácii na danú tematiku a uvedenie zopár fotografií."