Experiment s izoláciou
Autor: RNDr., Viera, Glosová
Škola: Základná škola Tribečská, Topoľčany
Perex:
Zaizolované budovy bránia unikaniu tepla cez steny, strop a okná. Znižujú sa tým náklady na energie a v konečnom dôsledku tiež množstvo vyprodukovaného oxidu uhličitého. Úlohou žiakov je zistiť, ktorý materiál má najlepšie termoizolačné vlastnosti
Predmety:
Fyzika, Chémia
Vek: 8+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Štyri identické prázdne plechovky od nápoja • Štyri teplomery • Papier • Baliaca bublinková fólia • Rolka vaty • Elastické upínadlá (gumičky) • Časovač, stopky • Varná kanvica
Cieľ:
Cieľom je, aby žiaci prostredníctvom vlastného pokusu zistili, ktorý materiál má najlepšie tepelno-izolačné vlastnosti.
Metodický postup:
1. Žiaci najskôr napíšu pri ktorom materiáli predpokladajú, že najlepšie uchová teplú vodu v plechovke: papier, bublinková fólia alebo vata.
2. Tri plechovky obaľte rôznymi materiálmi. Materiály upevnite upínadlom (napríklad gumičkami). Štvrtá plechovka ostane neobalená a bude slúžiť ako „kontrolná vzorka“.
3. Naplňte kanvicu vodou a ohrejte ju bez toho, aby zovrela. Potom do každej plechovky nalejte rovnaké množstvo vody.
4. Do každej plechovky ponorte teplomer a odmerajte teplotu. Namerané hodnoty zapíšte. Meranie opakujte každých 5 minút po dobu aspoň 35 minút
Záver: Ktorý materiál najlepšie tepelne izoluje a prečo?
Vyšlo nám, že najlepším izolantom je vata pretože je to pórovitý materiál. V jednotlivých póroch sa nachádza
vzduch, ktorý je veľmi dobrý tepelný izolant.
Materiály sa dajú rôzne obmieňať, namiesto pleachovky sa dajú použiť aj iné nádoby, napríklad tégliky od jogurtu.
1
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduchý a efektívny pokus. Pokus je dobrým námetom na úsporu energie. Oceňujeme hodnotný pracovný list. Na druhej strane pokus mohol byť prepojený viac s reálnym životom a výsledky mohli byť spracované v prezentácii."