Pokus so zariadením na zachytávanie dažďovej vody
Autor: Mgr. Lenka Šebianová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Voda sa v dnešnej dobe stáva strategickou surovinou, je perspektíva skôr zvyšovania ako znižovania cien vody. Okrem ekonomického aspektu je tu aj aspekt ekologický. Tento pokus je ukážkou racionálneho a úsporného nakladania s vodou a ukážkou efektívneho využívania dažďovej vody, ktorá vzhľadom na svoje vlastnosti má mnohé prednosti pred vodou z vodovodu.
Predmety:
Biológia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Exteriér
Pomôcky: zariadenie na zachytávanie dažďovej vody, odmerný valec, fotoaparát, kalkulačka
Cieľ:
Cieľom pokusu je ukázať žiakom ako možno znížiť spotrebu vody v domácnosti a ako efektívne možno využiť odlišnosť chemického zloženia dažďovej vody a bežnej vodovodnej vody. Cieľom je prezentovať úsporu nielen vody, ale aj energie.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
1. Teoretická príprava na pokus, informácie o zariadeniach na zachytávanie dažďovej vody, ich ekonomický prínos a pozitívny dopad na životné prostredie
2. Príprava časového harmonogramu meraní
3. Realizácia vlastných meraní
4. Výpočet ročného odhadu úspory vody
5. Výpočet úspory v eurách
6. Spracovanie informácii do powerpointovej prezentácie
7. Vyhodnotenie pokusu - vo vzťahu k úspore vody, k úspore energie
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní k pokusu motivačným rozhovorom. Pred pokusom spracovali vlastné projekty, kde sa vyjadrovali prečo je voda nenahraditeľná a mali za úlohu zistiť, aká je asi spotreba vody na jednu osobu - v domácnosti, kde bývajú. Merania počas pokusu robili dvojice vybraných žiakov.
Obmeny pokusu:
Pokus možno rozšíriť aj o meranie tvrdosti dažďovej vody pomocou mydlového roztoku. To by poukázalo v porovnaní s meraním tvrdosti vodovodnej vody na odlišnosť v chemickom zložení a dokazovalo by to veľmi nízku tvrdosť dažďovej vody - vlastnosť, ktorá sa veľmi využíva pri praktickom používaní zachytenej dažďovej vody.
Popis výstupov pokusu:
Ekonomický a ekologický prínos pokusu sme vyjadrili v záverečnom vyhodnotení pokusu v powerpointovej prezentácii.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pekné prepojenie pokusu s praxou. Pokus veľmi dobre nadväzuje na praktické úsporné využitie vody v našom živote a zapája žiakov do diania v každej jeho fáze. Oceňujeme prepočty odhadu úspory vody a formulovanie možností použitia dažďovej vody v praxi. Pokus tak zapája žiakov do diania v každej jeho fáze."