BUDÍČEK PRE MIKROORGANIZMY
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
„Prebudenie“ kvasiniek k životu, podmienky potrebné pre ich život, uvoľňovanie CO2 (oxidu uhličitého).
Predmety:
Chémia, Biológia, Geografia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: rýchlovarná kanvica (resp. hrniec a sporák), voda, väčšia nádoba, plastová (resp. sklenená) fľaša, sušené kvasnice, cukor, čajová lyžička, balónik
Cieľ:
Vplyv mikroorganizmov na človeka. Využívanie niektorých mikroorganizmov (kvasiniek) človekom. Výroba CO2 (oxidu uhličitého). Oxid uhličitý v praktickom živote.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi o vplyve mikroorganizmov na človeka (napr. niektoré mikroorganizmy spôsobujú vážne ochorenia) a o užitočnom využívaní niektorých mikroorganizmov človekom (napr. pri výrobe jogurtov, syrov, chleba, piva, vína...). Zároveň môžete pozorovať jednotlivé bunky kvasníc pod mikroskopom.
2. Do plastovej (resp. sklenej) fľaše nasypte sušené kvasnice a cukor (ak nemáte balený cukor, použite čajovú lyžičku).
3. Do fľaše nalejte trochu teplej vody (pozor nie horúcej) a všetko dôkladne hrkaním premiešajte.
4. Pripevnite balónik cez hrdlo fľaše. Fľašu vložte do väčšej nádoby.
5. Do väčšej nádoby nalejte teplú vodu.
Čo sa deje a prečo?
Suché kvasnice vyzerajú ako neživé granule. Dôvodom je to, že milióny malých mikroorganizmov zostáva nečinnými, ak sú v suchu a chlade. Len čo prijmú kvasnice potravu (cukor) a získajú vhodné prostredie pre život (vlhko a teplo), začnú produkovať (uvoľňovať) CO2 (oxid uhličitý) a zmes sa naplní bublinkami. Uvoľnený CO2 nafúkne balónik.
Využitie v praxi:
Znečisťovanie ovzdušia vplyvom priemyselnej činnosti a dopravy.
Prijímanie CO2 rastlinami + fotosyntéza.
Dýchanie – výmena CO2 (oxidu uhličitého) a O2 (kyslíka).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Kvalitne zdokumentovaný, jednoduchý pokus s prepojením na deje v prírode, ktoré deti poznajú. Oceňujeme taktiež prepojenie témy s použitím pomôcok z bežného života."