VOĽNÝ AKO STLAČENÝ VZDUCH
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Stláčanie a rozpínanie plynu
Predmety:
Fyzika, Biológia, Geografia, Prírodoveda
Vek: 6+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: prázdna PET fľaša, balón, mraznička, drez (resp. umývadlo alebo nádoba), rýchlovarná kanvica (resp. sporák a hrniec), voda.
Cieľ:
Vysvetliť žiakom princíp stláčania plynu znížením jeho teploty a zároveň jeho rozpínania zvýšením teploty plynu, t. j. opačnú reakciu.
Metodický postup:
Metodický postup
1. Porozprávajte sa o potrebe kyslíka pre človeka, kyslíkovej bomby pre potápača. Diskutujte v ktorých povolaniach sa využíva kyslíkový prístroj.
2. Upevnite balón na hrdlo fľaše a presvedčte sa, či vzduch nemôže unikať.
3. Fľašu vložte do mrazničky (po určitom čase, záleží na sile a účinnosti mrazničky, balón vojde dovnútra fľaše = vzduch vo vnútri fľaše je stlačený, t. j. zaberá menej priestoru a pohltí balón).
4. Drez (resp. umývadlo, nádobu) naplňte teplou vodou a ponorte do neho fľašu, ktorú vyberiete z mrazničky (balón vyjde z fľaše a trochu sa nafúkne, pretože zvýšením teploty sme zväčšili objem, ktorý zaberal vzduch vo fľaši – tento jav sa nazýva rozpínanie plynu).
Poznámka: Vysvetliť žiakom, že existuje aj iný spôsob na stláčanie alebo rozpínanie plynu, t. j. metódou zvyšovania tlaku plynu a tým znižovanie jeho objemu udržujúc ho pri stálej teplote. Ak by neexistoval iný spôsob stláčania a rozpínania plynu, len ten, ktorý sme realizovali pokusom, potápač by bol nútený dýchať veľmi studený vzduch, čo by nebolo veľmi dobré pre jeho zdravie.
Geografia:Teplé a studené morské prúdy, prúdenie vody v oceánoch a ich vplyv na podnebie svetadielov. Loviská rýb a morských živočíchov. Živočíchy žijúce v rôznych hĺbkach v moriach a oceánoch. Ekosystém morí a oceánov (aj v biológii).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi dobrý demonštračný pokus, vhodný do motivačnej časti hodiny. Žiaci ho môžu s dostupnými pomôckami realizovať aj doma. Nesúvisí však priamo s témou súťaže "Energia v našej škole.""