KVET KVITNÚCI AJ V ZIME
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Vzlínavosť vody.
Predmety:
Fyzika, Výtvarná výchova, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 6+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: hlboká miska, voda, farebný papier (rôzne typy), ceruza, pravítko, nožnice + ak použijeme biely papier je možné vodu zafarbiť akvarelovou (resp. temperovou) farbou.
Cieľ:
Vysvetliť žiakom princíp vzlínavosti vody a využitie v praktickom živote.
Metodický postup:
1. Nakreslite a vystrihnite kvet s piatimi (môže ich byť aj viac) okvetnými lístkami.
2. Jemne preložte okvetné lístky jeden po druhom v smere hodinových ručičiek (resp. proti smeru hodinových ručičiek) dovnútra.
3. Naplňte misku vodou a položte zatvorený kvet na jej hladinu. Pozorujte kvet (lístky sa pomaličky ako začarované začnú otvárať).
4. Diskutujte, ako je možné, že jednoduchý papierový kvet zrazu ožil. Vysvetlite čo je vzlínavosť vody. Porozprávajte sa o využití poznatkov o vzlínavosti v praxi (napr. izolácia budov proti vlhkosti = vznik plesní + vyššia spotreba tepelnej energie na sústavné vysúšanie vlhkých múrov a podláh).
Poznámka:
Čo je vzlínavosť? Je to fyzikálny jav, ktorý umožňuje vode „šplhať sa“ po stenách. Môžeme ho ľahko pozorovať v obyčajnom pohári vody na mieste, kde sa sklo a voda dotýkajú. Vidíme, že voda mierne „stúpa“. Vytvára to, čo sa odborným názvom nazýva meniskus. Čím je pohár menší, tým vyšší je meniskus v mieste dotyku. A vo veľmi úzkej trubičke stúpa voda samovoľne. Keď namočíme list papiera zvislo do vody, navlhčí sa dokonca aj nad hladinou vody. To všetko preto, lebo je zložený z malých vlákien, pripomínajúcich vlasy, po ktorých sa voda ľahko vyšplhá. No keď do pohára s vodou dáte slamku, voda po nej nestúpa.
OBMENA: rôzne typy papiera, miska (resp. tácka, tanier), voda, špagát, držiak na špagát (resp. 2 kusy PET fliaš, na ktoré upevníme špagát), kancelárske spinky (resp. štipce alebo lepiaca páska), akvarelová farba (temperová farba, resp. atrament, farebný tuš), štetec, nožnice.
Pripravte si držiak, na ktorý upevníte špagát. Misku naplňte vodou a vložte pod napnutý špagát. Pomocou štetca vodu zafarbite farbou. Nastrihajte papier na obdĺžniky. Na špagát pomocou kancelárskych spiniek pripevnite obdĺžniky z rôznych typov papiera. Pozorujte stúpanie vody po papieri. Zároveň si všímajte rozklad farby a oddeľovanie chemických látok, t. j. chromatografiu.
Poznámka:
Čo je chromatografia? Rozdielne chemické látky vo farbivách sú tvorené množstvom rôznych molekúl, z ktorých každá má určitý odtieň. Molekuly niektorých odtieňov sú priťahované k papieru rýchlejšie, iné pomalšie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavý pokus, ktorý otvára možnosti k vysvetleniu viacerých javov a praktických situácií. Oceňujeme popis pokusu a prepojenie s praxou (izolácia starších domov, chromatografia) a tiež možné variácie jeho realizácie. Z popisu pokusu však nie je jasné, do akej miery boli do jeho realizácie zaangažovaní žiaci."