VEĽKÉ PRETEKY BALÓNOV
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Princíp fungovania tryskových lietadiel a raketových motorov.
Predmety:
Fyzika, Geografia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: 4 balóny (2 podlhovastého a 2 guľatého tvaru), 8 krúžkov (je možné použiť plastové krúžky z PET fliaš), 4 kancelárske spinky, lepiaca páska, nožnice, tenký špagát, 4 stoličky.
Cieľ:
Vysvetliť žiakom princíp fungovania tryskových lietadiel a raketových motorov.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi o skúmaní vesmíru, využitia satelitov a leteckej dopravy pre človeka.
2. Balóny nafúkajte a na konci ich uzavrite pomocou kancelárskych spiniek.
3. Pomocou lepiacej pásky neďaleko konca balóna pripevnite dva krúžky.
4. Za pomoci stoličiek a špagátov o rovnakej dĺžke zostrojte letovú dráhu (min. 5 metrov) tak, že jeden koniec špagáta uviažete nižšie na jednu stoličku (napr. na nohu stoličky), cez krúžky balóna navlečte špagát a druhý vyššie na druhú stoličku (napr. na operadlo stoličky). Pozor, špagát medzi oboma stoličkami musí byť napnutý!
5. Uvoľnite spinky z balóna.
6. Porozprávajte sa o princípe fungovania tryskových lietadiel a raketových motorov (vzduch vymrštený z balóna vyvolá rovnaký pohyb v opačnom smere, a preto vaša raketa ide dopredu).
Obmena: náhrada autíčok na diaľkové ovládanie. Pripomeňte žiakom, že takto zostrojené autá sú dobrým spôsobom ako ušetriť energiu (nie sú potrebné batérie na pohon autíčok).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zábavný pokus spojený s hravou súťažou a objasnením princípu fungovania tryskových lietadiel a raketových motorov. K jeho jednoduchej replikácii by bolo vhodné zrozumiteľnejšie opísať postup pokusu v bode 4."