DILEMA MILOVNÍKOV KÁVY
![](/resize/prispevky/640/375/pokusy_51_noname.jpg)
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Výmena tepelnej energie medzi látkami a okolitým prostredím.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Prírodoveda
Vek: 8+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: 2 rovnaké šálky (resp. nádoby), káva (resp. čaj), horúca voda, smotana do kávy (resp. mlieko), cukor, čajová a polievková lyžica (ak nemáme balený cukor a smotanu do kávy), 2 vodné teplomery.
Cieľ:
Vysvetliť žiakom, tendenciu prechodu tepelnej energie do prostredia (z teplého do studeného), t. j. čím je teleso teplejšie a vzduch chladnejší, tým je strata tepla väčšia.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi o pocitoch človeka napr. prečo je potrebné sa pred vstupom do bazéna so studenou vodou sa osprchovať tiež studenou vodu (resp. pokus na vyučovacej hodine v predmete Prírodoveda – tri misky s vodou /teplá, vlažná, studená/).
2. Položte žiakom problémovú otázku, ktorá často omína tých, ktorí svoju kávu (resp. čaj) nemajú čas vypiť hneď po naservírovaní. Prečo by sme ich nezbavili tejto dilemy raz a navždy? Milovníci kávy (resp. čaju) vám budú naveky vďační: „Aby káva zostala čo možno najteplejšia, kedy do nej treba naliať smotanu (resp. mlieko) – počas podávania alebo tesne pred vypitím?" Poskytnite žiakom priestor na vyjadrenie svojho názoru a zdôvodnenie príčiny.
3. Do každej šálky nasypte 1 čajovú lyžičku kávy (resp. ponorte vrecúško s čajom), ktorú zalejte horúcou vodou a pridajte 1 vrecúško baleného cukru (resp. 1 čajovú lyžičku).
4. Do jednej zo šálok pridajte 2 smotany do kávy (resp. 2 polievkové lyžice mlieka) a nechajte 10 minút stáť.
5. Po 10 minútach pridajte do druhej šálky ten istý obsah smotany (resp. mlieka) a zamiešajte.
6. Odmerajte teplotu tekutín v oboch šálkach. (prekvapenie: káva, do ktorej ste dali smotanu (resp. mlieko) ako do prvej je teplejšia ako tá druhá. Podľa počiatočnej teploty kávy môže výchylka dosiahnuť až 3 °C).
7. Porozprávajte sa o tendencii prechodu tepelnej energie do prostredia a o jej stratách (t. j. prvá káva už stratila časť tepla naliatím smotany – rozdiel medzi teplotou kávy a vzduchu je menší a preto chladne pomalšie. Naopak – teplota druhej kávy sa nezmenšila studeným mliekom. Preto počas desiatich minút stratila viac tepla a viac a vyparuje ako iné tekutiny (poznamenajte si, že vyparovanie je sprievodným javom chladnutia).
8. Pripomeňte žiakom, že tak isto v zime aj teplejší dom stráca viac tepelnej energie ako dom chladnejší. Nech si spomenú na tento pokus, keď budú odchádzať na dlhšie obdobie, že je potrebné znížiť teplotu na termostatoch a tým prispejú aj k znižovaniu energetickej náročnosti domácnosti.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme motiváciu otázkami, ktoré žiaci poznajú z každodenného života a zrealizovanie jednoduchého, originálneho pokusu, ktorý pomáha žiakom objasniť podstatu pozorovaného javu s praktickou aplikáciou v závere."