Tepelná výmena
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Poslaním experimentu je, aby si žiaci overili učivo o tepelnej výmene, naučili sa niektoré poznatky o tepelných stratách a základný princíp výmeny tepla. Pokus bol zrealizovaný s najdostupnejším médiom - vodou. V praxi si môžu pokus overiť pri príprave vodného kúpeľa na kúpanie.
Predmety:
Fyzika
Vek: 6+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Rýchlovarná kanvica, laboratórny teplomer, jednoduchý kalorimeter, odmerný valec
Cieľ:
Cieľom pokusu je žiakom vysvetliť na praktickej ukážke základný princíp výmeny tepla - teplo môže odovzdať vždy len teplejšie teleso chladnejšiemu telesu.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
Žiaci si naštudovali podmienky realizácie experimentu, prečítali si informácie v odborných časopisoch a encyklopédiách.
V rámci realizačnej fázy mali tento postup:
1. Pripravili si tabuľku na zápis meraní v laboratórnom protokole.
2. Pri každom meraní postupovali tak, že si najskôr dali do kalorimetria studenú vodu a až potom horúcu vodu. Spodnú časť kalorimetra zakryli vrchnou časťou a chvíľu počkali, kým sa teplota ustálila.
3. Pred meraním robili odhady teploty, ktoré zapísali do tabuľky.
4. Odmerali výslednú teplotu vody a zapísali do tabuľky.
5. Na konci pokusu vypracovali zadané otázky.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov: Technická literatúra. Žiaci sami pripravovali rôzne pomery horúcej a studenej vody a vykonávali aj merania.
Obmeny pokusu: Pokus možno realizovať aj s inou látkou - kvapalinou napr. olejom.
Popis výstupov pokusu: Laboratórne protokoly boli hodnotené známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokusy s vodou sú vždy pre žiakov zaujímavé. Ide o názorný pokus na vysvetlenie témy. Do budúcnosti odporúčame zhodnotenie výstupov realizovaného pokusu vyplývajúce zo zistených výsledkov pokusu a viac inovatívnosti."