Podmienky klíčenia rastlín
Autor: Ing. Eva Berecinová
Škola: Základná škola s materskou školou Tušická Nová Ves 64, 072 02, Tušická Nová Ves
Perex:
Cieľom pokusu je zistiť podmienky klíčenia a následne rastu vyklíčenej rastliny.
Predmety:
Biológia, Prírodoveda
Vek: 6+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: vata, kelimček alebo iná podložka, voda, semená obilnín alebo strukovín, filtračný papier
Cieľ:
- overenie teoretických poznatkov o potrebe tepla a vody pre vyklíčenie rastliny -praktická realizácia - založenie pokusu a následné sledovanie - žiakom na jednoduchom príklade klíčenia a následného pribúdania zelených častí pochopia doležitosť vhodných podmienok pre tvorbu zelene ako podmienky života ďalších druhov závislých na výrobe kyslíka
Metodický postup:
Motivácia - premietnutie prezentácie žiakom o spotrebe potravín ľudí rôznych krajín a nutnosť pestovania plodín pre výživu;
Zapojenosť žiakov - skupinova práca s porovnávaním výsledkov pri následnej individuálnej starostlivosti o klíčiacu rastlinu;
Realizácia:
- žiaci si vystrihnú filtračný papier
- navlhčia vatu v podložke a prikryjú filtračným papierom
- naukladajú určité množstvo semien
- v priebehu 6-10 dní sledujú a zaznamenávajú výsledky klíčenia/ straší žiaci vyhodnocujú v % klíčivosť a určujú vhodnosť semena na výsev
- mladší žiaci si pokusom priblížia príchod jari a veľkonočné tradície /1.ročník si vkladal semienka žeruchy do vyfuknutých vajíčok - žerucha rýchle vyklíči pri dostatočnej zásobe vodou/
Následné výstupy:
- estetizácia prostredia v triede
- pochopenie princípov klíčenia a rastu
- využitie vypestovaných priesad na školskom pozemku pre sledovanie ďalšej vegetácie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi pekná prezentácia jednotlivých krajín sveta - rozvojových i rozvinutých a ich nároky na jedlo. Pokus je zaujímavo prepojený s témou výživy vo svete. Postup pokusu je dobre spracovaný a má vhodné prepojenie s preberaným učivom. Projekt je obsahovo dobre spracovaný, avšak výstupy pokusu mohli byť detailnejšie opísané. Spracovanie a interpretácia výstupov projektu malo byť viac ponechané na žiakov, čím by projekt získal aj vyšší metodický prínos."