Premeny energie
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Zámerom pokusu je demonštrovať premeny jednej formy energie na inú. S princípom premeny jednej formy na inú formu sme svedkami v každodennom živote či už v domácnosti, v práci, pri ceste do práce a pod. Cieľom pokusu je sa aj presvedčiť o platnosti zákona zachovania energie.
Predmety:
Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: dve plastelínové gule rôznej veľkosti, hladká podložka, rovnako veľké mince
Cieľ:
Naučenie a utvrdenie poznatkov o platnosti zákona zachovania energie a premenách jednej formy energie na inú. Cieľom pokusu je tiež motivovať žiakov k vyhľadávaniu podobných príkladov pozorovaním situácií z bežného života a praxe.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
Učiteľ viedol najskôr diskusiu so žiakmi, kde pozorovali vo svojom okolí či už v domácnosti, v meste alebo počas prázdninových aktivít premenu energie z jednej formy na inú. Žiaci postupne uvádzali rôzne príklady týkajúce sa stravovania, športu, jazdy na bicykli, jazdy na korčuliach, hru s autíčkami so zotrvačníkom, zmeny so žiarovkou po jej zapnutí, prácu s mikrofónom na školskom diskoplese a pod.
Učiteľ podnety žiakov zhrnul do powerpointovej prezentácie.
Žiaci pripravili pomôcky na pokus - gule z plastelíny, rovnú podložku a mince rovnakej veľkosti.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní k pokusu diskusiou, ktorá predchádzala pokusu. Uvedomili si, že to, čo si idú prakticky odskúšať je jav, ktorý je súčasťou ich každodenného života. Pri pokuse bola uplatnená didaktická metóda prepojenia teórie s praxou a metóda názornosti. Žiaci po tom, ako učiteľ demoštroval pokus, si ho tiež v praxi odskúšali.
Obmeny pokusu:
Žiaci dostali domácu úlohu, aby skúsili doma, ako sa mení elektrická energia na svetelnú a tepelnú po zažnutí žiarovky. Svetelný efekt uvidia hneď, tepelný efekt pocítia miernym priblížením dlane na vzdialenosť asi 20 cm - sálanie tepla. Ďalej žiaci dostali za úlohu pozorovať premeny energie v spotrebičoch v domácnosti. Žiaci mali za úlohu urobiť zoznam premien energie vo vodnej elektrárni, v jadrovej a tepelnej elektrárni, fotovoltaickej elektrárni, veternej elektrárni, a napr. aj povedať ako vzniká bioplyn a kde sa využíva v energetike.
Popis výstupov pokusu: Výstup pokusu a vysvetlenie pokusu je uvedené v powerpointovej prezentácii.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus motivuje žiakov rozmýšľať nad témou nielen počas vyučovania, ale ja doma, čo zapája aj samotných rodičov. Veľmi dobre sa prepája teória s praxou. Predmetom skúmania však mohli byť aj zariadenia a spotrebiče v škole, čím by žiaci museli rozmýšľať nad energiou, ktorá sa mení a spotrebúva v priestoroch, v ktorých trávia väčšiu časť dňa."