TRYSKOVÁ LOĎ
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Perex:
Výroba jednoduchej vodnej trysky.
Predmety:
Fyzika, Geografia, Dejepis, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: plastová fľaša, plastelína, ostrý hrot (resp. klinec), kahanec (resp. sviečka), zápalky (resp. zapaľovač), balónik, voda, vaňa (resp. plastová detská vanička) alebo jazierko
Cieľ:
Pohon najvýkonnejších lodí a člnov – propelerom (t. j. vrtule sa „prerezávajú vodou“, tlačia ju smerom dozadu a loď na to reaguje pohybom vpred). Existencia plavidiel pohybujúcich sa veľmi rýchlo pomocou vodnej trysky (t. j. rýchlemu prúdu vody vháňaného zo stroja smerom za loď). Výroba jednoduchej vodnej trysky a názorná ukážka princípu jej fungovania.
Metodický postup:
1. Diskutujte so žiakmi o výhodách a nevýhodách vodnej dopravy, zámorských plavbách a objavoch. Vplyv vodnej dopravy na znečisťovanie vôd svetového oceána.
2. Do fľaše vložte plastelínu, aby mala väčšiu hmotnosť a lepšiu stabilitu.
3. Zapáľte kahanec (resp. sviečku) a nad plameňom nahrejte ostrý hrot.
4. Pomocou nahriateho ostrého hrotu urobte pri dne fľaše malý otvor (dierku).
5. Zasuňte balónik dovnútra fľaše.
6. Koniec balónika natiahnite cez hrdlo fľaše a upevnite balónik plastelínou, aby mal väčšiu hmotnosť.
7. Naplňte balónik asi do polovice fľaše vodou.
8. Prstami utesnite otvor pri dne fľaše (bod č. 4) a celú fľašu ponorte do vane naplnenej vodou.
9. Uvoľnite prst z otvoru pri dne fľaše.
10. Sledujte prúd vody vytekajúcej z fľaše a pohyb fľaše opačným smerom.
Príčina:
Ako voda strieka von z fľaše, „loď“ vykonáva pohyb vpred. Vytekajúca voda pôsobí tlakom na vodu vo vani a vzniká sila pôsobiaca na loď, ktorá sa začne pohybovať opačným smerom. Čím rýchlejšie bude voda vytekať z balónika, tým rýchlejšie sa bude loď pohybovať.
Využitie v praxi:
Využitie obnoviteľných zdrojov energie (vody) vo vodnej doprave.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme využitie dostupných pomôcok a aktívne zapojenie žiakov do atraktívneho, názorného pokusu. Pokus je kvalitne popísaný s jednoduchým teoretickým backgroundom a zrejmou praktickou aplikáciou."