Bioplyn
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Poslaním pokusu je žiakom objasniť, čo sa deje v biokompostovisku v našej školskej záhrade a prečo je nebezpečné ak by sme bioodpad zo školskej kuchyne nelikvidovali v súlade so zákonom. Súčasne sa žiaci naučia aké rozkladové procesy prebiehajú v skládkach v tuhým komunálnym odpadom a prečo je zakázané na zrekutivovanej skládke stavať.
Predmety:
Fyzika, Chémia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Pokosená tráva, igelitové vrecká, bioodpad zo školskej kuchyne
Cieľ:
Cieľom pokusu je žiakom objasniť produkciu bioplynu pri anaerobnom rozklade organickej hmoty. Cieľom je tiež aby si žiaci osvojili výhody a nevýhody bioplynu ako zdroja energie.
Metodický postup:
Prípravná a realizačná fáza pokusu v postupnosti krokov:
Na úvod žiaci pracovali s nástennou mapou pojednávajúcej o výrobe bioplynu. Mapu sme získali ako dar od EkoFondu v rámci kampane. Žiaci sa naučili zariadenia, ktoré sa pri výrobe bioplynu používajú a popísali si aj chemické procesy, ktoré tu prebiehajú.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
V rámci motivácie bol urobený medzi žiakmi brainstorming, žiaci vypovedali o tvorbe bioplynu v skládkach s TKO, v odpade z kuchyne, záhrady, z výkalov zvierat, vyhnívacích nádrží ČOV a pod.
Obmeny pokusu:
Na pokus možno použiť tiež hocijakú strukovinu, lístím so stromov a pod.
Pokus je súčasne odpoveďou čo sa deje v skládkach TKO a prečo je nutné, aby sa aj po rokoch vedelo, ktoré je územie zrekultivovanej skládky TKO. Súčasne je aj odpoveďou na to, prečo je zakázané na územiach bývalých skládok stavebná činnosť.
Popis výstupov pokusu:
Postup pokusu a jeho výsledky pokusu sú popísané v priloženej powerpointovej prezentácii.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduché a efektívne. Veľmi zaujímavé je spracovanie a prevedenie prezentácie. Páči sa nám, že žiaci tak môžu vidieť, že teória sa skutočne v praxi overila. Na druhej strane mohol byť výsledok lepšie zdokumentovaný."