Úvod Obnoviteľné zdroje energie Využitie slnečnej a veternej energie

Využitie slnečnej a veternej energie

Pridané: 25.02.13 Názov: Využitie slnečnej a veternej energie
Autor: Ing. Danica Peťková
Škola: Základná škola , Detva

Perex:
Pomocou zostavených elektrických obvodov overiť výrobu elektrickej energie solárnym panelom a veternou turbínou a zistiť závislosť veľkosti vyprodukovaného elektrického prúdu od plochy solárneho panela. Zistené poznatky aplikovať v budúcnosti pri využívaní týchto čistých zdrojov energie v každodennom živote.

Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Matematika, Informatika, Etická výchova, Pracovné vyučovanie

Vek: 13+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: výučbová sada obnoviteľných zdrojov energie, ampérmeter so stupnicou v mA, vodiče, fén, písacie a rysovacie potreby, zošit, učebnica fyziky, kalkulačka

Cieľ:

Kognitívne ciele: a) žiak má vedieť vysvetliť pojem obnoviteľné zdroje energie a vymenovať tieto zdroje b) žiak má vedieť vysvetliť pojem čistá energia, slnečný kolektor, veterná turbína c) žiak má vedieť vymenovať iné spôsoby využitia slnečnej energie d) žiak má vedieť popísať princíp činnosti veternej turbíny Výchovné ciele: a) žiak si má uvedomiť potrebu využívania obnoviteľných zdrojov energie za účelom znižovania produkcie skleníkových plynov b) žiak si má uvedomiť potrebu šetrenia

Metodický postup:

Metodický postup:

Model vyučovacej hodiny: OBSAH

Téma: Využitie slnečnej a veternej energie

Typ hodiny: základný, kombinovaný

Formy vyučovania: individuálne, frontálne

 

Časť vyučovacej hodiny

Počet minút

Činnosť

Pomôcky

Metódy a formy

Poznámky

Organizačná

2

Pozdrav, kontrola prítomnosti žiakov, zápis do triednej knihy.

 

 

 

Opakovacia

5

Frontálne zopakovanie už prebratého učiva, prehlbovanie základných pojmov.

 

Metóda otázok a odpovedí, heuristický rozhovor.

 

Motivačná

3

Motivačné rozprávanie. Oboznámenie sa s cieľmi vyučovacej hodiny.

 

Diskusia, rozhovor

 

Výkladová

12

Výklad nového učiva

Učebnica, poznámkový zošit, písacie potreby.

Heuristický rozhovor

 

Experimentálna

16

Objasňujúci pokus

Výučbová sada obnoviteľných zdrojov energie, ampérmeter, vodiče, fén, zošit, písacie a rysovacie potreby, učebnica fyziky, kalkulačka

Pokus, pozorovanie, zaznamená -vanie údajov, grafické znázornenie, výpočet

 

Fixačná

5

Zhrnutie – upevnenie základných pojmov

 

Metóda otázok a odpovedí , heuristický rozhovor

 

Vyhodnocovacia

2

Vyhodnotenie výchovno-vzdelávacieho cieľa vyučovacej hodiny

 

 

 

 

Metodický postup na vyučovacej hodine – obsah vyučovania:

1.      Otvorenie vyučovacej hodiny

Po vstupe do triedy pozdravím žiakov a zapíšem do triednej knihy chýbajúcich žiakov a nové učivo.

2.      Diagnostika vyučovacej hodiny

Frontálne preskúšam žiakov z predchádzajúceho učiva Elektrická energia a elektrický

príkon. Žiakom kladiem otázky typu:

·         Čo je to elektrická energia?

·         V akých jednotkách sa udáva spotreba elektrickej energie?

·         Prečo u elektrických spotrebičov namiesto elektrického výkonu udávame elektrický príkon?

·         Čo je to elektrických príkon?

·         Podľa akého vzorca vypočítame elektrický príkon?

·         Akým spôsobom vypočítame spotrebu elektrickej energie?

3.      Motivácia na vyučovacej hodine

Za účelom zaujatia žiakov kladiem motivačné otázky typu:

·         Prečo si mnohé rodiny na svoje rodinné domy montujú solárne panely?

·         Prečo v okolí Detvy vznikli veľké plochy zastavané solárnymi panelmi?

·         Môžu solárne panely vyrábať aj elektrický prúd?

·         Môžu sa v našom regióne na výrobu elektrickej energie využívať aj veterné generátory?

4.      Výklad nového učiva

Formou rozhovoru vysvetlím žiakom nové učivo. Otázkami a spoločným hľadaním odpovedí na tieto otázky si vysvetlíme nové pojmy ako premena elektrickej energie, veterný generátor, veterný park, solárny panel. Niektoré pojmy sú žiakom známe už z nižších ročníkov.

5.      Experiment na vyučovacej hodine

Pomocou objasňujúcich pokusov sa žiaci presvedčia o možnosti premeny slnečnej a veternej energie na energiu elektrickú a zistia závislosť vyrobenej elektrickej energie od plochy solárneho panela a rýchlosti vetra.

Pracovný postup:

a)      natočte solárny panel smerom k oknu a sledujte, či LED diódy blikajú (to znamená, že obvodom prechádza elektrický prúd),

b)      kúskom papiera zakryte tri štvrtiny solárneho panela a na ampérmetri odčítajte hodnotu elektrického prúdu prechádzajúceho obvodom,

c)      merania opakujte pri zakrytí polovice solárneho panela, štvrtiny panela a pri odkrytom solárnom paneli,

d)     namerané hodnoty elektrického prúdu zaznamenajte do pripravenej tabuľky:

Plocha

(cm2)

Prúd

(mA)

20

0,8

40

1,6

60

3,2

80

8,8

e)      pripraveným fénom roztočte vrtuľu veterného generátora a sledujte správanie sa LED diódy (fén simulujte fúkanie vetra),

f)       na féne prepínajte rýchlosť (menšiu a väčšiu) a sledujte, pri ktorej LED diódy blikajú,

g)      diskutujte, prečo pri menšej rýchlosti LED dióda nesvieti a pri vyššej rýchlosti svieti,

h)      zostrojte graf závislosti elektrického prúdu od plochy solárneho panela,



Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Hodnotné je prepojenie témy s praxou v motivačnej časti s prezentáciou pokusu. Pokus je veľmi inovatívny a téma je vysoko aktuálna. Bolo by vhodné zvážiť, či by nebolo prínosné spomenúť aj jednotlivé výhody a nevýhody jednotlivých zdrojov energie."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie