Úvod Klimatické zmeny Zachytávanie prachových častíc

Zachytávanie prachových častíc

Pridané: 18.04.13 Názov: Zachytávanie prachových častíc
Autor: Mgr. Ľubica Valová
Škola: Základná škola Ul. kpt. Nálepku 855/12, Nové Mesto nad Váhom

Perex:
Pomôcka na zachytávanie prachových častís použitá a umiestnená pod meteorologickou stanicou v areáli našej školy. Jednoduché zisťovanie koncentrácie prašnosti v priestore, kde sa pohybujeme.

Predmety:
Fyzika, Pracovné vyučovanie

Vek: 10+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda, Exteriér

Pomôcky: plastová fľaša, nožnice, obojstranná lepiaca páska, tenký povraz, dierkovač

Cieľ:

Návrh spôsobu zistenia množstva prachu v ovzduší, precvičiť spoluprácu v tíme, rozvoj tvorivosti a technických zručností pri zhotovovaní samotnej pomôcky.

Metodický postup:

Motivácia: Žiaci 7. ročníka na hodine fyziky zrealizovali meteorologické pozorovanie, úloha bola dlhodobá. V areáli školy máme umiestnenú meteorologickú stanicu, pomocou ktorej pozorovali dennú teplotu, zrážky, smer  a rýchlosť vetra, vlhkosť vzduchu a tlak. Na všetko mali potrebné meracie prístroje.

Pri vetraní tried  ich napadlo, či sa dá nejakým spôsob zistiť, aké množstvo prachu sa nachádza v ovzduší   okolo školy. Vytvorili 4 tímy, v ktorých pripravili návrh pomôcky a spôsob, ako ju použiť.

Najlepší návrh sa po zrealizovaní umiestnil pod stojan meteorologickej stanice.

Počas jedného mesiaca prebiehalo pozorovanie. Pretože prachové častice neboli voľným okom viditeľné,  sledovali lepiacu pásku lupou.

Výstup: Výsledkom pokusu bolo zistenie,  že v areáli našej školy sa nachádza v ovzduší minimálne množstvo tmavých prachových častíc. Na páske sa objavili vo veľkej miere hlavne peľové zrnká.

Obmeny pokusu: Pozorovanie môže prebiehať aj na iných miestach, napr. z opačnej strany budovy školy, pri ceste, v triede a interiéri školy.

Pomôcky: plastová fľaša, nožnice, obojstranná lepiaca páska, dierkovač, hrubšia niť

Postup zhotovenia  pomôcky: 

a) Z plastovej fľaše vystrihnúť valec s výškou 5 cm.

b) Odstrihnúť tri rovnako dlhé nite

c) Pomocou dierkovača urobiť 3 otvory, ktoré sú od seba v rovnakej vzdialenosti.

d) Prevliecť nite otvormi a uviazať

e) Nalepiť po obvode lepiacu pásku

f) Na meteorologickej stanici má zachytávač prachových čiastočiek visieť okolo nohy podstavca.

 



Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Veľmi oceňujeme a páči sa nám zapojenie žiakov priamo do prípravy a realizácie pokusu. Jednoduché ale určite zábavné. Do budúcnosti odporúčame pripojiť k pokusu spracované výstupy experimentu a zhodnotenie výsledkov."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie