Skleníkový efekt
Autor: RNDr. Anna Macková
Škola: ZŠ s MŠ Pliešovce, Pliešovce
Perex:
Najjednoduchší spôsob ako deťom priblížiť skleníkový efekt je uskutočniť ho pred ich vlastnými očami. Diskutovať s nimi o dôsledkoch tohto javu a zamýšľať sa nad možnosťami znižovanie emisií CO2.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Informatika, Geografia, Prírodoveda, Vlastiveda
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: 2 teplomery, váhy, misky s rovnakým množstvom snehu alebo ľadu, sklenený 5l pohár alebo sklenená misa, hodiny, lavica alebo stôl
Cieľ:
1.Na pokuse sa žiaci presvedčia, že sneh sa skôr roztopí pod "skleníkom" ako keď naň Slnko priamo svieti. 2. Žiak si uvedomí, že "skleník" vytvára aj on každodennou priamou alobo nepriamou produkciou oxidu uhličitého 3. Diskutuje o dôsledkoch skleníkového efektu 4. Učitelia i žiaci hľadajú spôsoby, ako môže každý jedinec prispieť k znižovaniu produkcie CO2
Metodický postup:
Prípravná fáza:1. Učiteľ pripraví pomôcky a počká na vhodné poveternostné podmienky najlepšie sa nám pozorovalo za mrazivého slnečného dňa.
2. Žiaci získavajú z dostupnej literatúry a internetu informácie o skleníkovom efekte
Realizácia: 1. Pri pripravených pomôckach vyzve učiteľ žiakov k vysloveniu hypotézy o tom, ktorý sneh ( ľad ) sa skôr roztopí: pod sklenenou misou alebo ten voľne položený.
2. Na priložený papier napíšu čas a teplotu na oboch teplomeroch. Meranie opakujú každú polhodinu a v závere už môže sledovať celá trieda a diskutovať pritom o podstate skleníkového efektu a jeho dôsledkoch na prírodu.
Mladší žiaci o priebehu pokusu a skleníkovom efekte pripravia nástenku .
Starší žiaci na fyzike vypracujú písomný protokol z pokusu.
Zaujímavejšie bolo konanie pokusu vonku. Hlavne mladší žiaci boli prekvapení, že skôr sa roztopil sneh " schovaný" pod sklenenou misou.
V našej škole sa každoročne v novembri koná žiacka vedecká konferencia, na ktorej budú pred celou školou a rodičmi prezentovať výsledky svojho pokusu formou prezentácie v power pointe.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pekný pokus na vysvetlenie skleníkového efektu. Zvlášť hodnotná je aj náväznosť práce rôznych vekových kategórií. Oceňujeme, že pokus si môže vyskúšať každý žiak buď doma alebo na vyučovaní. Daný pokus by mohol byť lepšie spracovaný do prezentácie."