Je teplý vzduch rovnako ťažký ako studený?
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Pokusom si žiaci overovali vlastnosti vzduchu. Zisťovali, ako sa teplý vzduch počas vykurovacieho obdobia pohybuje. Naučili sa, ako rozmiestniť nábytok v miestnosti.
Predmety:
Fyzika
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: štvorec papiera asi 20 cm x 20 cm, ceruzka, nožnice, špagát dlhý asi 20 cm, ihlu, zdroj tepla (radiátor , sviečka)
Cieľ:
Žiak vie: 1. vymenovať vlastnosti plynov, 2. zrealizovať pokus podľa postupu, 3. vyvodiť záver z pokusu, 4. prakticky využiť poznatky z realizácie pokusu (správny spôsob uloženia nábytku pri radiátore a správne vetranie).
Metodický postup:
Pokus: Je teplý vzduch rovnako ťažký ako studený?
Učivo: Vlastnosti plynov
Tematický celok: Vlastnosti kvapalín a plynov
Predmet: fyzika
Ročník: šiesty
Cieľ:
Žiak vie:
1. vymenovať vlastnosti plynov,
2. zrealizovať pokus podľa postupu,
3. vyvodiť záver z pokusu,
4. prakticky využiť poznatky z realizácie pokusu (správny spôsob uloženia nábytku pri radiátore a správne vetranie).
Scenár pokusu:
- Oboznámiť žiakov s témou pokusu a jeho cieľmi.
- Motivácia:
V súčasnosti sa veľa hovorí o tom, ako šetriť energiu, ako znižovať náklady za energie. Jedným zo spôsobov ako to dosiahnuť, je mať správne umiestnený nábytok v miestnosti a správne vetrať. Aký je ten správny spôsob? Odpoveď vám dá pokus.
- Žiakom rozdáme papiere s pracovným postupom a podľa neho zrealizujú pokus, na ktorý si doniesli pomôcky.
- Realizáciu pokusu zaznamenajú fotografiami, videom.
- Ako výstup pripravia prezentáciu, ktoré bude obsahovať aj zistenia pokusu.
- Prezentovanie výsledkov pokusu pred spolužiakmi.
Pokus je jednoduchý, môžu ho realizovať sami žiaci samostatne alebo v skupinách (výhodnejšie je v skupinách, ak chceme zaznamenávať pokus fotografiami a videom).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi jednoduchý a zároveň efektný pokus s potenciálom okamžite pozmeniť správanie žiakov želaným spôsobom. Využitie špirály ako nástroja na dokázanie pohybu vzduchu odporúčame do budúcnosti nahradiť zrozumiteľnejšou metódou."