Úvod Úspory energie Biokompostovisko

Biokompostovisko

Pridané: 27.03.12 Názov: Biokompostovisko
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom

Perex:
Aktivita je založená na zriadení biokompostoviska v školskej záhrade a na meraní jeho teploty počas procesu rozkladu.Cieľom bolo viesť žiakov k ochrane životného prostredia; k znižovaniu množstva odpadového materiálu a v tej spojitosti k šetreniu energiou;k získaniu kvalitného hnojiva;k ušetreniu finančných prostriedkov za nákup drahého hnojiva, za odvoz a likvidáciu odpadu.

Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie

Vek: 13+

Trvanie: do 10 minút

Miesto: Exteriér

Pomôcky: Bioodpad potrebný na zriadenie biokompostoviska - konáre, byle, drevo, korene, lístie, kvety, posekaná tráva, seno, výluh kávy, čaju, zvyšky ovocia a zeleniny; teplomer;osivo žeruchy siatej;zrelý kompost;truhlík.

Cieľ:

1.Oboznámiť žiakov s postupom pri zriaďovaní biokompostoviska s poukázaním na výhody kompostovania - zníženie množstva odpadu;šetrenie energiou;získanie kvalitného hnojiva;ochrana životného prostredia. 2.Rozvoj pracovných zručností žiakov; prehlbovanie vedomostí z oblasti fyziky,biológie, chémie,sveta práce a techniky;prepojenie medzipredmetových vzťahov.

Metodický postup:

A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:

V máji 2011 sme v areáli školskej záhrady zriadili biokompostovisko . Postup pri jeho zriaďovaní bol nasledovný:

Dno kompostoviska žiaci pokryli hrubým materiálom, aby  zabezpečili cirkuláciu vzduchu a odtok nadbytočnej vody.Veľké kusy/konáre, byle, drevo, korene/  posekali  a zmiešali s iným materiálom - lístie, kvety, posekaná tráva, seno, výluh kávy, čaju, zhnité ovocie. Miešali  suchý materiál s mokrým, hrubý s jemným, tvrdý s mäkkým. Kompostovaný materiál  po každých 20 cm vrstvili zeminou a prekopali.

B/REALIZAČNÁ FÁZA:

Rozklad materiálov v komposte - aeróbne kvasenie žiaci zabezpečili vetraním /zboku, zospodu/ a prehadzovaním hromady; rozklad totiž neprebieha ani bez vzduchu,ani v suchom prostredí. V horúcich dňoch  hromadu vlhčili a v chladnejších mesiacoch  ju prikryli starým kobercom.

Počas procesu rozkladu žiaci kontrolovali priebeh teplôt:

1.  - 10. deň  - denne;

11. - 21. deň - každý druhý deň;

22. - 35. deň - dvakrát za týždeň;

od 35. dňa    - do  polovice marca -  raz za týždeň.

Ak  teplota vystúpila nad 60 až 70°C alebo naopak klesla pod 35°C, žiaci biokompostovisko prekopali.

C/ZÁVER:

Od začiatku do polovice marca 2012 žiaci pri meraní teploty biokompostoviska zistili, že teplota je konštantná; priemerne dosahovala okolo 52°C. To bol signál, že kompost je vyzretý.Svedčila o tom jeho tmavohnedá  farba, jemnozrnná štruktúra, voňal ako humus.

Zrelosť kompostu žiaci potvrdili aj testom  klíčivosti. Truhlík naplnili preosiatym kompostom a dobre ho navlhčili.Vysiali doň semená žeruchy siatej. Po 4 dňoch semená vyklíčili, čo bolo dôkazom toho, že  kompost je naozaj zrelý.Klíčne listy boli zelené, čo svedčilo o dobrej kvalite kompostu.

Do aktivity boli zapojení žiaci 9. ročníka - zriadili biokompostovisko, merali jeho teplotu, prekopávali a zavlažovali  ho, zrelý kompost preosiali; uskutočnili test klíčivosti semien.

Vytvorený kompost bude využitý ako hnojivo v školskej záhrade a v interiéri školy, čím dôjde k úspore finančných prostriedkov za kúpu drahých hnojív a za likvidáciu odpadu;efektívne sa zužitkuje  bioodpad;  dôjde k ochrane prírody a životného prostredia.





 

 


Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Oceňujeme kvalitné popísanie pokusu, praktické spracovanie biologicky rozložiteľného odpadu, priamu participáciu žiakov a názorné otestovanie kvality kompostu výsadbou byliniek. Pokus by bolo vhodné doplniť o test klíčívosti kontrolnej vzorky semiačok zasiatych do bežnej pôdy."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie