Biokompostovisko
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Aktivita je založená na zriadení biokompostoviska v školskej záhrade a na meraní jeho teploty počas procesu rozkladu.Cieľom bolo viesť žiakov k ochrane životného prostredia; k znižovaniu množstva odpadového materiálu a v tej spojitosti k šetreniu energiou;k získaniu kvalitného hnojiva;k ušetreniu finančných prostriedkov za nákup drahého hnojiva, za odvoz a likvidáciu odpadu.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Exteriér
Pomôcky: Bioodpad potrebný na zriadenie biokompostoviska - konáre, byle, drevo, korene, lístie, kvety, posekaná tráva, seno, výluh kávy, čaju, zvyšky ovocia a zeleniny; teplomer;osivo žeruchy siatej;zrelý kompost;truhlík.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s postupom pri zriaďovaní biokompostoviska s poukázaním na výhody kompostovania - zníženie množstva odpadu;šetrenie energiou;získanie kvalitného hnojiva;ochrana životného prostredia. 2.Rozvoj pracovných zručností žiakov; prehlbovanie vedomostí z oblasti fyziky,biológie, chémie,sveta práce a techniky;prepojenie medzipredmetových vzťahov.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
V máji 2011 sme v areáli školskej záhrady zriadili biokompostovisko . Postup pri jeho zriaďovaní bol nasledovný:
Dno kompostoviska žiaci pokryli hrubým materiálom, aby zabezpečili cirkuláciu vzduchu a odtok nadbytočnej vody.Veľké kusy/konáre, byle, drevo, korene/ posekali a zmiešali s iným materiálom - lístie, kvety, posekaná tráva, seno, výluh kávy, čaju, zhnité ovocie. Miešali suchý materiál s mokrým, hrubý s jemným, tvrdý s mäkkým. Kompostovaný materiál po každých 20 cm vrstvili zeminou a prekopali.
B/REALIZAČNÁ FÁZA:
Rozklad materiálov v komposte - aeróbne kvasenie žiaci zabezpečili vetraním /zboku, zospodu/ a prehadzovaním hromady; rozklad totiž neprebieha ani bez vzduchu,ani v suchom prostredí. V horúcich dňoch hromadu vlhčili a v chladnejších mesiacoch ju prikryli starým kobercom.
Počas procesu rozkladu žiaci kontrolovali priebeh teplôt:
1. - 10. deň - denne;
11. - 21. deň - každý druhý deň;
22. - 35. deň - dvakrát za týždeň;
od 35. dňa - do polovice marca - raz za týždeň.
Ak teplota vystúpila nad 60 až 70°C alebo naopak klesla pod 35°C, žiaci biokompostovisko prekopali.
C/ZÁVER:
Od začiatku do polovice marca 2012 žiaci pri meraní teploty biokompostoviska zistili, že teplota je konštantná; priemerne dosahovala okolo 52°C. To bol signál, že kompost je vyzretý.Svedčila o tom jeho tmavohnedá farba, jemnozrnná štruktúra, voňal ako humus.
Zrelosť kompostu žiaci potvrdili aj testom klíčivosti. Truhlík naplnili preosiatym kompostom a dobre ho navlhčili.Vysiali doň semená žeruchy siatej. Po 4 dňoch semená vyklíčili, čo bolo dôkazom toho, že kompost je naozaj zrelý.Klíčne listy boli zelené, čo svedčilo o dobrej kvalite kompostu.
Do aktivity boli zapojení žiaci 9. ročníka - zriadili biokompostovisko, merali jeho teplotu, prekopávali a zavlažovali ho, zrelý kompost preosiali; uskutočnili test klíčivosti semien.
Vytvorený kompost bude využitý ako hnojivo v školskej záhrade a v interiéri školy, čím dôjde k úspore finančných prostriedkov za kúpu drahých hnojív a za likvidáciu odpadu;efektívne sa zužitkuje bioodpad; dôjde k ochrane prírody a životného prostredia.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme kvalitné popísanie pokusu, praktické spracovanie biologicky rozložiteľného odpadu, priamu participáciu žiakov a názorné otestovanie kvality kompostu výsadbou byliniek. Pokus by bolo vhodné doplniť o test klíčívosti kontrolnej vzorky semiačok zasiatych do bežnej pôdy."