ČOVKA - čistička odpadových vôd
Autor: Ing.Lenka Hanáková
Škola: ZŠ s MŠ Šúrovce, Šúrovce
Perex:
Hlavným cieľom je prakticky ukázať žiakom najefektívnejší spôsob čistenia vody (mechanicko-biologické čistenie), kde zariadenie pozostáva z mechanického prečistenia, biologického čistenia a separácie vyčistenej vody. Týmto pokusom poukázať na možnosti a význam využívania ČOV.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: 2 bandasky, vodovodný kohútik, nožík, kompresor, kvasnice, voda, hlina.
Cieľ:
1. Oboznámenie žiakov s ČOV, ktorá slúži na zbavenie sa nečistôt zo splaškovej a priemyselnej vody. 2. Vzbudiť u žiakov záujem o prírodné vedy. 3. Využiť nápady a tvorivosť žiakov. 4. Podporiť prehĺbenie praktických zručností žiakov.
Metodický postup:
Prípravná fáza
-
Oboznámenie žiakov s ČOV, s možnosťami jej využitia, výhodami a nevýhodami.
-
Zhotovenie ČOV z dostupného materiálu.
Realizačná fáza
-
Do oboch bandasiek sa s nožom vyrezal veľký otvor.
-
Bandasky sa spojili vodovodným kohútikom.
-
Do jednej nádoby sa vložil kompresor a kvasnice. Naliala sa tam zmes voda a hlina.
-
Spustil sa kompresor na cca 40 min.
-
Po vypnutí kompresora sa začal kal usadzovať. Usadzovanie trvalo cca 2 hodiny.
-
Po dvoch hodinách sa otvoril kohútik a do druhej nádoby začala vytekať prečistená voda.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Do pokusu bol zapojený žiak 8. ročníka, ktorý zhotovil ČOV za domácu úlohu. Zhotovený model ČOV odprezentoval žiak na vyučovacej hodine.
Popis výstupov pokusu:
Pokus bude využitý na hodinách fyziky, chémie, biológie a technickej výchovy.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme zaujímavý nápad a využitie žiakom vytvorenej pomôcky na viacerých vyučovacích predmetoch a tiež rovesnícke vzdelávanie. Z predloženého popisu však nie je možné zistiť, či a ako bola žiakom vysvetlené aj podstata fungovania ČOV."