Ako šetríme elektrickú energiu v našej škole
Autor: Mgr. Jana Šubertová
Škola: Základná škola, Pugačevova 1381/7, Humenné, Humenné
Perex:
Výmena žiaroviek za úsporné žiarovky na chodbách našej školy a výpočet spotreby elektrickej energie v eurách.
Predmety:
Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: úsporné žiarovky, kalkulačka, notebook, dataprojektor
Cieľ:
Pozorovanie spotreby elektrickej energie, pri ktorej sa žiaci naučia vypočítať cenu spotreby elektrickej energie žiarovky a úspornej žiarovky. Šetriť elektrickou energiou v priestoroch školy. Výpočtom zistiť úsporu elektrickej energie v číslach. Dozvedieť sa z prístupných materiálov VSE ceny elektriny v domácnostiach a uvedomiť si dôležitosť šetrenia pre našu budúcnosť.
Metodický postup:
Motivačná fáza: Oboznámenie žiakov s aktuálnym cenníkom elektriny na rok 2013 platného od 18.apríla 2013 z internetovej stránky Východoslovenskej energetiky – VSE.
Realizačná fáza: Žiaci vytvorili prezentácie na tému: Žiarovka a jej objavenie, ktoré následne prezentovali s názornými ukážkami niektorých typov žiaroviek používaných v ich domácnostiach.
Pán školník vymenil všetky žiarovky na našich chodbách za úsporne žiarovky.
Žiaci spočítali svietidlá na všetkých chodbách školy a výpočtom zistili cenu spotrebovanej elektrickej energie v eurách.
Záver: Žiaci pokusom zistili, že výmenou klasických žiaroviek za úsporné žiarovky šetríme elektrickú energiu v škole, ale aj v domácnostiach a na každom mieste, kde sa používajú svietidlá na osvetlenie priestoru. Klasické žiarovky by sme mali vymieňať postupne za úspornejšie druhy žiaroviek a tým by sme šetrili elektrickou energiou. A keďže žiarivky majú dlhšiu životnosť, budeme tým šetriť aj životné prostredie.
Obmeny aktivity: Aktivitu je možné realizovať v triedach, v školskej jedálni, v šatniach, v telocvični, alebo v domácnostiach žiakov.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme výber veľmi aktuálnej témy s praktickým využitím nielen v škole ale aj v domácnostiach. Pozitívne hodnotíme pracovné listy, ktoré si žiaci sami vytvorili a na základe toho vypočítali úsporu energie. Na druhej strane pokus je v súlade s témou málo inovatívny a atraktívny."