Ako šetríme-nešetríme elektrickú energiu
Autor: RNDr. Anna Macková
Škola: ZŠ s MŠ Pliešovce, Pliešovce
Perex:
Cieľom pokusu je: 1. odmerať a zapisovať príkon spotrebiča (notebooku) v rôznych režimoch - zapnutý, uspatý, vypnutý zo zásuvky. Z nameraných údajov vypočítať spotrebu energie jedným spotrebičom. 2. Samostatne sa žiaci zamyslia nad tým, koľko energie a peňazí by mohli ročne ušetriť, keby dokázali každodenne svoj spotrebič vypínať zo zásuvky na zvolený čas. 3. Dôležitou súčasťou pokusu je diskusia o tom, ako a na čo míňajú žiaci peniaze a prečo je úspora energie dôležitá pre prírodu a budúcnosť.
Pokus aj s diskusiou bol pre väčšinu žiakov prekvapivý a pokračoval diskusiou doma s rodičmi.
Predmety:
Fyzika, Matematika, Informatika, Občianska náuka, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: merací prístroj VOLTCRAFT, predlžovačka, notebook alebo iný často používaný spotrebič, kalkulačka
Cieľ:
1. Meranie elektrického príkonu, prúdu, napätia. 2. Výpočet usporenej energie a usporených financií 3. Kalkulácia s rodinným rozpočtom 4. Prehodnotiť postoj k spotrebe energie a participácii na rodinnom šetrení 4. Hľadať efektívne a perspektívne míňanie financií 5. Uvedomiť si spoluzodpovednosť za budúcnosť zdrojov energie a jej spotreby
Metodický postup:
Prípravná fáza:
1. Žiaci sa doma informujú u rodičov koľko platia ročne za spotrebu elektrickej energie, ako doma merajú spotrebu elektrickej energie a pozorujú, koľko hodín denne používajú napr. počítač. Učiteľ zabezpečí merací prístroj na meranie príkonu elektrospotrebičov a pripraví písomný záznam pokusu (uvedený v prílohe).
Realizačná fáza:
1. Žiaci sa zoznámia s meracím prístrojom a písomným záznamom merania.
2. Postupne merajú príkon spotrebiča - notebooku v rôznych situáciách - zapnutý, uspatý, vypnutý zo zásuvky, zapisujú namerané hodnoty do záznamu a porovnávajú ich.
3. Učiteľ vysvetlí postup výpočtov.
4. Žiaci sa samostatne rozhodnú, na koľko hodín by dokázali svoj notebook denne vypínať zo zásuvky. Z tohto údaja sa postupne samostatne dopočítajú k možnej ročnej úspore.
5. Žiaci odpovedajú písomne na posledné dve otázky.
6. V závere hodiny učiteľ diskutuje so žiakmi o výsledkoch pokusu, čo žiakov prekvapilo, čo nového sa dozvedeli a o dôležitosti šetrenia.
7. Učiteľ záznamy ohodnotí a vyhodnotí pokus.
8. Žiaci pokračujú s diskusiou o nameraných a vypočítaných údajoch s rodičmi.
Výstup pokusu: vyplnený a opravený záznam.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Skvelý pokus, praktický, jasný, jednoduchý, efektívny. Prepojenie teórie na každodenný život. Páči sa nám pracovný list s jeho motivačnou časťou."