Veľa tepla alebo veľa svetla?
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Pokus je založený na meraní množstva tepla,ktoré produkujú žiarovka a žiarivka a na zisťovaní účinnosti premeny elektrickej energie na svetelnú pri použití týchto svietidiel.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Informatika, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Lampy,žiarovka, žiarivka - obe s rovnakým svetelným tokom; teplomery.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s modernými, ekologicky a ekonomicky účinnejšími druhmi svietidiel a propagovať ich používanie. 2.Poukázať na spôsoby šetrenia energiou. 3.Demonštrovať príklad premeny elektrickej energie na viditeľné svetlo. 4.Formovať u žiakov vzťah k prírodovedným predmetom. 5.Viesť žiakov k analytickému a kritickému mysleniu, podporovať ich samostatnosť a kreativitu.
Metodický postup:
1.PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Pokus bol realizovaný formou rovesníckeho vyučovania, kedy žiaci 9. ročníka štvrtákom na vyučovacej hodine prírodovedy najskôr porozprávali o energii, o spôsoboch šetrenia ňou v škole i v domácnosti. Deviataci mladších spolužiakov oboznámili aj s úspornými druhmi svietidiel, ukázali im ich a následne demonštrovali pokus.
2. REALIZAČNÁ FÁZA:
Žiaci 9. ročníka do prinesenej lampy najskôr založili žiarivku. Lampu zapli a vo vzdialenosti 15 cm od žiarivky 1 minútu podržali teplomer. Odmerali teplotu, ktorú žiarivka produkovala a zaznamenali ju. Predstavovala 23°C. Lampu vypli a žiarivku nechali vychladnúť.
Potom do lampy založili žiarovku. Lampu zapli a vo vzdialenosti 15 cm od žiarovky 1 minútu podržali teplomer, odmerali teplotu, ktorú žiarovka produkovala a zaznamenali ju. Predstavovala 58°C. Lampu vypli a žiarovku nechali vychladnúť.
3.ZÁVER:
Na základe nameraných hodnôt teplôt žiaci dospeli k záveru, že žiarovka v porovnaní so žiarivkou produkuje väčšie množstvo tepla a má nižšiu účinnosť premeny elektrickej energie na viditeľné svetlo.
Žiarivka naopak - má nižšiu produkciu tepla, ale vyššiu účinnosť premeny elektrickej energie na viditeľné svetlo. Zároveň si žiaci všimli, že žiarivka má priaznivé sfarbenie svetla.
Pokusom žiaci poukázali na úspornosť žiarivky a na nevyhnutnosť výmeny klasických svietidiel za úsporné druhy svietidiel, a to nielen v školskom prostredí, v domácnostiach, ale aj vo všetkých inštitúciách mesta i na verejných priestranstvách.
4. OBMENY POKUSU:
Pokus je možné uskutočniť aj v domácom prostredí a poukázaním na úspornosť týchto moderných svietidiel propagovať jeden zo spôsobov šetrenia energiou.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduchý a veľmi názorný pokus. Je treba oceniť zvolenú témy, je vysoko aktuálna. Prínosom je iný pohľad na danú problematiku. Ak je uvedená prezentácia určená aj pre mladších žiakov, mala byť viac názorná (viac obrázkov a pod.), mohli tam byť uvedené snímky, napr. o šetrení energie."