Ako nedovoliť teplu unikať?
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Jednoduchý pokus žiakom poodhalil,ako prúdi vzduch v miestnosti počas vetrania. To, čo sa naučili, môžu použiť v praxi - správne vetrať počas vykurovacieho obdobia.
Predmety:
Fyzika
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: kotúč tenkého toaletného papiera, 2 ks špagátu dlhého 1 meter, lepiacu pásku, meter, zapnutý radiátor pod oknom, fotoaparát
Cieľ:
Žiak vie: 1. Vymenovať vlastnosti plynov. 2. Zrealizovať jednoduchý pokus, zaznamenať jeho priebeh a vyvodiť z neho závery. 3. Závery pokusu aplikovať v praxi - správne vetrať počas vykurovacieho obdobia.
Metodický postup:
Pokus: Ako nedovoliť teplu unikať?
Učivo: Vlastnosti plynov
Tematický celok: Vlastnosti kvapalín a plynov
Predmet: fyzika
Ročník: šiesty
Cieľ:
Žiak vie:
1. Vymenovať vlastnosti plynov.
2. Zrealizovať jednoduchý pokus, zaznamenať jeho priebeh a vyvodiť z neho závery.
3. Závery pokusu aplikovať v praxi - správne vetrať počas vykurovacieho obdobia.
Scenár pokusu:
1. Oboznámiť žiakov s témou pokusu a jeho cieľmi.
2. Motivácia:
Vetrať alebo nevetrať počas vykurovacieho obdobia? Ak vetrať, tak ako? Čo sa deje so vzduchom počas vetrania? Urobíme si pokus. Dúfam, že to, čo sa dozviete, budete využívať v svojom živote a nenecháte si to len pre seba, ale s jeho výsledkom oboznámite aj svojich známych.
3. Žiakom rozdáme papiere s pracovným postupom a podľa neho zrealizujú pokus, na ktorý si doniesli pomôcky.
4. Realizáciu pokusu zaznamenajú fotografiami, videom.
5. Ako výstup pripravia prezentáciu, ktoré bude obsahovať aj zistenia pokusu.
6. Prezentovanie výsledkov pokusu pred spolužiakmi.
Pokus je jednoduchý, môžu ho realizovať sami žiaci samostatne alebo v skupinách (výhodnejšie je v skupinách, ak chceme zaznamenávať pokus fotografiami a videom).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Vynikajúci pokus - názorný, praktický a ľahko realizovateľný žiakmi, ktorý môže okamžite zmeniť návyky detí želaným spôsobom. Odporúčame podrobnejšie vysvetliť, prečo je intenzívne vetranie efektívnejšie ako pomalé."