Ako nespôsobovať tepelné straty?
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Ako zbytočne nespôsobovať tepelne straty sa žiaci dozvedeli jednoduchým pokusom, v rámci ktorého pozorovali, ako prúdi teplý vzduch v miestnosti.
Predmety:
Fyzika
Vek: 12+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: kotúč tenkého toaletného papiera, 2 ks špagátu dlhého 1 meter, lepiacu pásku, zapnutý radiátor pod oknom, fotoaparát
Cieľ:
Žiak vie: 1. Vymenovať vlastnosti plynov. 2. Zrealizovať jednoduchý pokus, zaznamenať jeho priebeh a vyvodiť z neho závery. 3. Závery pokusu aplikovať v praxi - rozmiestnenie nábytku v primeranej vzdialenosti od radiátora.
Metodický postup:
Pokus: ako nespôsobovať tepelné straty?
Učivo: Vlastnosti plynov
Tematický celok: Vlastnosti kvapalín a plynov
Predmet: fyzika
Ročník: šiesty
Cieľ:
Žiak vie:
- Vymenovať vlastnosti plynov.
- Zrealizovať jednoduchý pokus, zaznamenať jeho priebeh a vyvodiť z neho závery.
- Závery pokusu aplikovať v praxi - rozmiestnenie nábytku v primeranej vzdialenosti od radiátora.
Scenár pokusu:
- Oboznámiť žiakov s témou pokusu a jeho cieľmi.
- Motivácia:
Máme v škole a v našej triede rozmiestnený nábytok tak, že pomáhame šetriť energiu a tým aj znižujeme náklady na poplatky za energie. Odpovieme si spolu po realizovaní jednoduchého pokusu, ktorý nám ukáže ako prúdi vzduch zohriaty radiátorom.
- Žiakom rozdáme papiere s pracovným postupom a podľa neho zrealizujú pokus, na ktorý si doniesli pomôcky.
- Realizáciu pokusu zaznamenajú fotografiami, videom.
- Ako výstup pripravia prezentáciu, ktoré bude obsahovať aj zistenia pokusu.
- Prezentovanie výsledkov pokusu pred spolužiakmi.
Pokus je jednoduchý, môžu ho realizovať sami žiaci samostatne alebo v skupinách (výhodnejšie je v skupinách, ak chceme zaznamenávať pokus fotografiami a videom).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus je jednoduchý a názorný, dobre opísaný, sledovaný jav je dobre zdôvodnený, poučenie je zrejmé a okamžite aplikovateľné v každodennom správaní žiakov. Metodický postup je výborný, chýba však samostatné bádanie žiakov."