Miniparenisko
Autor: Mgr.,Galina, Čajková
Škola: Základná škola Mirka Nešpora, Prešov
Perex:
Bez vody niet energie, bez energie niet života na Zemi...
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 6+
Trvanie: do 30 minút
Pomôcky: plastové prepravky na vajcia,lopatka/lyžica,nožnice pôdny substrát,semená rastlín
Cieľ:
V tomto jednoduchom pokuse sa žiaci prakticky oboznámia s fotosyntézou, kondenzáciou vodných pár, energiou vody,skleníkovým efektom.Žiak sa pri pestovaní rastlinky stáva jej ochrancom, cíti zodpovednosť za jej život,vracia sa do prírody, chápe jej podstatu...
Metodický postup:
Tento pokus si môže skúsiť každý žiak samostatne, nevolíme skupiny väčšie ako 3 žiaci.Materiály sú dostupné pre všetkých.Samotná príprava minipareniska trvá krátko.Pokus môže prebiehať cca 2 týždne, rastlinka bude klíčiť v priemere 5-8 dní skôr ako bez pareniska
Začíname jednoduchou prípravou- u spojených plastových obalov slúži ako vrchná príklopová časť tá, ktorá má hrotyKonce hrotov odstrihneme, alebo v nich urobíme otvory- po zatvorení obalu budú viesť vodu na dno obalu. Obal naplníme pôdnym substrátom, do každej priehlbiny zasejeme jedno, max. dve semená- podľa veľkosti.Primerane zavlažíme.Miniparenisko umiestnime na slnečné miesto-nemusí byť priame svetlo.
Po zatvorení budú zavlažovacie otvory siahať na dno.Získavame miniparenisko, ktoré má po stranách prirodzené vetranie. V prípade potreby tak urobíme zhora, voda pretečie až na dno. Tento systém je uzavretý ,kým rastlinka vyklíči a dorastie do výšky krytu.Potom môžeme hornú časť odrezať a zabezpečiť postupné otužovanie rastlinky/otvárame len v prípade objavenia sa plesne v nádobe.
Po takejto príprave nasleduje pozorovanie- v teplom prostredí budú vodné pary stúpať a kondenzovať , následne stekať po stenách nadol a spätne zavlažovať pôdu- názorne tak vidíme
-imitáciu podmienok dažďového lesa, tiež
-podmienok fotosyntézy a v nemalej miere je pokus
-ukážku kolobehu vody v prírode,
Takto pozorujeme pohyb vody v prírode v súvislosti s rastom rastlinky, ktorá sa stane zdrojom energie pre ďalšie organizmy.
Obmenou pokusu je pozorovať rastlinku bez minipareniska, podložiť obal plastovou fóliou, použiť iný obal s iným vetraním
Pozorovali a zdôvodnili sme ako sa správa voda v teplom prostredí, žiaci videli kondenzáciu, pochopili, aké sú základné podmienky pre život rastlín na Zemi. Voda je súčasťou dôležitého reťazca,na konci ktorého vznikajú organické látky, zdroja energie živých organizmov
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pani učiteľka na tomto pokuse dokázala žiakov naučiť mnoho nových poznatkov oveľa zaujímavejšou formou, ako by to dokázala v učebnici. Spoločne so žiakmi vyťažili z pokusu maximum. Oceňujeme taktiež jednoduchosť pokusu a použitie dostupných materiálov."