Kyslé dažde

Autor: RNDr., Viera, Glosová
Škola: Základná škola Tribečská, Topoľčany
Perex:
Je dažďová voda naozaj kyslá?
Predmety:
Chémia, Biológia, Prírodoveda
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Pomôcky : miska, štyri poháre, krčah Biologický materiál: posekané listy červenej kapusty, univerzálny indikátorový papierik Chemikálie: destilovaná voda, dažďová voda
Cieľ:
V poslednom období sa veľa hovorí o kyslých dažďoch. Kyslý dážď urýchľuje zvetrávanie uhličitanových hornín a urýchľuje aj koróziu budov. Prispieva tiež ku kyslosti riek, potokov a ničí stromy vo vyšších polohách. Preto sme sa rozhodli overiť, či je dážď naozaj kyslý a aká je miera jeho kyslosti.
Metodický postup:
Pomôcky : miska, štyri poháre, krčah
Biologický materiál: posekané listy červenej kapusty, univerzálny indikátorový papierik
Chemikálie: destilovaná voda, dažďová voda
Pracovný postup:
Nakrájané listy červenej kapusty Vložíme do misky a zalejeme horúcou vodou. Listy necháme vo vode približne hodinu. Výluh tmavofialovej farby z kapusty zlejeme do krčahu. Indikátory kyslosti, ako je univerzálny indikátorový papierik alebo šťava z červenej kapusty sa v kyselinách a v zásadách sfarbujú odlišne. Preto sa dajú použiť na zistenie, či je roztok kyslý alebo zásaditý.
Do dvoch pohárov nalejeme destilovanú a do druhých dvoch dažďovú vodu.
Do jedného pohára s destilovanou a jedného pohára s dažďovou vodou pridáme rovnaké
množstvo výluhu kapusty.
Opäť do jedného pohára s destilovanou a jedného pohára s dažďovou vodou pridáme univerzálny indikátorový papierik. pH určíme pomocou stupnice na krabičke.
Výsledok: Voda v oboch pohároch po priliatí šťavy z červenej kapusty zmení farbu. V pohári s destilovanou vodou zostane tmavofialová, v pohári s vodou dažďovou sčervenie. To dokazuje kyslosť tejto vody. Čím je kyselina silnejšia, tým je voda červenšia.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme jednoduchosť a efektívnosť pokusu, ktorý využíva dostupné pomôcky. V aktivite absentuje hlbšie prepojenie vedomostí s každodenným životom žiakov."