Šírenie tepla - energia z čaju
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Pokus bol založený na skúmaní, ako sa teplo šíri vedením.Žiaci porovnávali teplotu predmetov ponorených do horúceho čaju a na základe zistení dospeli k záveru, že kovové predmety sa zohriali veľmi rýchlo a predmety vyrobené zo skla, plastu a dreva oveľa pomalšie.Uskutočnením pokusu žiaci nadobudli poznatky o tepelných vodičoch a tepelných izolantoch.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Informatika, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Oceľový klinec,pásik polystyrénu,kovová lyžička, drevená špajdľa, plastová lyžička, termoska,kalorimeter, horúci čaj; notebook, dataprojektor,kamera.
Cieľ:
1.Vzbudenie záujmu žiakov o predmety prírodovedného zamerania. 2.Uplatňovanie moderných metód a foriem práce; ich začleňovanie do vyučovacieho procesu. 3.Vedenie žiakov k samostatnosti pri riešení problémových úloh.
Metodický postup:
PRÍPRAVNÁ FÁZA:
1.Oboznámenie žiakov na vyučovacích hodinách fyziky s poznatkami o šírení tepla.
2. Rozdelenie úloh žiakom 8. ročníka; príprava pomôcok; uvarenie čaju.
REALIZAČNÁ FÁZA:
1.Uvedenie údajov o spôsoboch šírenia tepla - vedením, prúdením, žiarením. Z horúcej vody sa teplo šíri na predmety tak, že sú s vodou v priamom kontakte.Tento spôsob šírenia tepla sa nazýva vedenie tepla.
2.Uskutočnenie pokusu: Do kalorimetra žiaci naliali horúci čaj a ponorili doň nasledujúce predmety: oceľový klinec, kovovú lyžičku, pásik polystyrénu, drevenú špajdľu, plastovú lyžičku.Predmety nechali ponorené v čaji 1 minútu.
3. Žiaci postupne chytali predmety za vyčnievajúcu časť a porovnávali ich teplotu dotykom.
4. Žiaci zistili, že drevená špajdľa, plastová lyžička a polystyrén sa nezohriali; oceľový klinec a kovová lyžička sa zohriali.
ZÁVER:
Žiaci dospeli k záveru, že kovová lyžička a oceľový klinec sa po ponorení do horúceho čaju rýchlo zohriali preto, lebo sú vyrobené z kovu, ktorý je dobrým vodičom tepla a nazývame ich tepelné vodiče. Zlými vodičmi tepla sú látky ako drevo, sklo,plasty; nazývame ich tepelné izolanty. Z toho dôvodu sa skúmané predmety - drevená špajdľa, polystyrén a plastová lyžička po ponorení do horúceho čaju nezohriali tak rýchlo.Voda a vzduch sa tiež označujú ako zlé vodiče tepla.
OBMENY POKUSU:
Úlohou žiakov bolo uviesť príklady aj na šírenie tepla prúdením. Zistili, že takýmto spôsobom sa šíri teplo v tekutinách.Príkladom je prúdenie vody z kotla ústredného kúrenia do radiátorov.Pri doprave horúcej vody a aj v samotných domoch časť tepla uniká cez steny do okolia.Aby sa tomu aspoň sčasti zabránilo, prívodné potrubie a steny domov sa tepelne izolujú, obkladajú sa látkami, ktoré sú tepelnými izolantmi.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme prepojenie fyzikálneho pokusu s poznatkami, ktoré žiaci môžu poznať z praxe (ideálne by bolo porovnanie efektivity izolačných materiálov na konkrétnych príkladoch pri šetrení energie). Pokus je jednoduchý a využíva dostupné materiály."