Výmena tepla medzi teplejším a chladnejším telesom
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Prostredníctvom pokusu žiaci dokazovali,aká je teplota,ak zmiešame rovnaké kvapaliny s rovnakými hmotnosťami, ale s rôznymi začiatočnými teplotami.Výslednú teplotu odhadovali,vypočítavali a zaznamenávali.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Matematika, Informatika, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Odmerný valec, teplomer, jednoduchý kalorimeter, rýchlovarná kanvica
Cieľ:
1.Formovanie záujmu žiakov o predmety prírodovedného zamerania. 2.Upevňovanie poznatkov o teplote, o šírení tepla a o jeho výmene medzi teplejším a chladnejším telesom. 3.Vedenie žiakov k samostatnému vyvodeniu záverov pokusu. 4.Rozvoj medzipredmetových vzťahov - fyzika, chémia, matematika. 5.Uplatňovanie foriem skupinovej spolupráce žiakov.
Metodický postup:
REALIZAČNÁ FÁZA:
1.Pomocou odmerného valca žiaci odmerali 50 ml studenej vody, naliali do kalorimetra, odmerali jej teplotu a zapísali do tabuľky.Nameraná teplota studenej vody predstavovala 20°C.
2. V rýchlovarnej kanvici žiaci zohriali vodu približne na 70°C.Pomocou odmerného valca odmerali 50 ml teplej vody, naliali do kalorimetra, odmerali jej teplotu a zapísali do tabuľky.Nameraná teplota teplej vody predstavovala 70°C.
3.Teplú i studenú vodu žiaci preliali do termosky, uzavreli, premiešali a sledovali, ako sa mení teplota zmiešanej vody. Zistili, že teplota zmiešanej vody bola 42°C.
OBMENY POKUSU:
Celý postup sa opakoval pri začiatočnej teplote teplej vody 60°C a 50°C.
Keď sa zmiešala studená voda/20°C/s teplou 60 stupňovou vodou, výsledná teplota zmiešanej vody bola 38°C.
Keď sa zmiešala studená voda/20°C/s teplou 50 stupňovou vodou, výsledná teplota zmiešanej vody bola 31°C.
ZÁVER:
Studená voda sa po zmiešaní ohriala - prijala teplo od teplej vody. Teplá voda sa po zmiešaní ochladila - odovzdala teplo studenej vode. Teplo môže odovzdať iba teplejšie teleso chladnejšiemu telesu, nikdy nie naopak!
Keď zmiešavame rovnaké kvapaliny s rovnakými hmotnosťami, ale s rôznymi začiatočnými teplotami, potom ich výsledná teplota sa dá odhadnúť - rovná sa približne polovici súčtu ich začiatočných teplôt /aritmetickému priemeru/.
V skutočnosti je však výsledná teplota zmiešanej vody o niečo nižšia, pretože časť tepla unikne do okolia - hovoríme o stratách tepla.
Teplo sa môže šíriť vedením/zohriatie kovovej lyžičky ponorenej do horúcej vody/, prúdením/horúci radiátor zohrieva vzduch obiehajúci v miestnosti/ a žiarením /Zem zachytáva časť slnečného žiarenia/.
ZAPOJENIE ŽIAKOV:
Do pokusu bolo zapojených 8 žiakov 8.ročníka.Pri realizácii pokusu sa rozvinula skupinová spolupráca a uplatnili sa medzipredmetové vzťahy.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Ide o jednoduchý a dostupný pokus, oceňujeme spoluprácu žiakov pri jeho realizácii. Absentuje tu však inovatívnosť a aktívne učenie."