Uvoľňovanie a spotreba tepla pri chemickej reakcii
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Cieľom pokusu je uskutočniť chemickú reakciu - zistiť zmenu teploty vody po rozpustení niektorých látok v nej a dokázať, že pri chemických reakciách dochádza k energetickým zmenám.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Petriho misky, laboratórna lyžička, odmerné valce,teplomer,voda,sklená tyčinka,kuchynská sóda, kryštálová sóda
Cieľ:
1.Utvrdenie teoretických poznatkov žiakov o energetických zmenách pri chemických reakciách a ich praktická aplikácia uskutočnením pokusu. 2.Formovanie záujmu žiakov o predmety prírodovedného zamerania. 3.Využívanie inovatívnych metód a foriem vyučovania podporujúcich aktívne myslenie žiakov a rozvoj ich tvorivých schopností a praktických zručností.
Metodický postup:
REALIZAČNÁ FÁZA POKUSU:
Do 2 odmerných valcov sme napustili vodu a odmerali sme jej teplotu.Priemerná nameraná teplota vody v oboch valcoch bola 18,5°C.
Do prvého valca sme pridali čajovú lyžičku kuchynskej sódy,roztok sme zamiešali sklenou tyčinkou a opäť sme odmerali teplotu vody. Predstavovala 20°C, to znamená, že sa zvýšila o 1,5°C .
Do vody v druhom odmernom valci sme pridali 1 čajovú lyžičku kryštálovej sódy, zamiešali sme a odmerali jej teplotu. Predstavovala 17,5°C, to znamená, že sa znížila o 1°C.
ZÁVER:
Zistili sme, že pridaním kuchynskej sódy do vody sa jej teplota zvýšila, t.j. teplo sa uvoľnilo;
pridaním kryštálovej sódy sa teplota vody znížila, t.j.teplo sa spotrebovalo.
Konštatujeme, že pri chemickej reakcii došlo k energetickým zmenám.
Mnohé reakcie prebiehajú len vtedy, ak na začiatku dodávame energiu/vo forme tepla/.Poznáme ich z bežného života - horenie zemného plynu, uhlia alebo dreva. Potrebnú energiu na začiatku dodáme napr. horiacou zápalkou. Ďalej už tieto reakcie prebiehajú samovoľne za uvoľňovania tepla.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduchý a dostupný chemický pokus. Pozitívne hodnotíme zapojenie žiaka do prezentácie tohto pokusu no z popisu nie je zrejmé, ako boli do jeho realizácie zapojení ostatní žiaci."