Vzájomná premena energie
Autor: Mgr. Mária Novoveská
Škola: Základ.škola, Topoľová 8,, Nitra
Perex:
Cieľom je zábavnou a hravou formou vyrobiť pomôcky na demonštráciu zmeny energie, využiť pri tom vedomosti a zručnosti z viacerých predmetov.
Predmety:
Fyzika, Výtvarná výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: kancelársky papier A4, nožnice, farbičky na estetické dotvorenie, naklonená rovina, technický výkres na výrobu plte, 4 klinčeky, gumička (2 kusy), kladivo, zverák, pilka na drevo, mäkké drevo
Cieľ:
Cieľom je využitie medzipredmetových vzťahov ( technika - fyzika)pri názornej demonštrácii premeny energie.Žiaci rozvíjajú svoje zručnosti pri práci s drevom a papierom. Rozvoj tvorivosti, súťaživosti, predstavivosti, estetického cítenia, upevňovanie kolektívnych vzťahov.
Metodický postup:
Na hodinách techniky žiaci vyrobia pomôcky, ktoré budú môcť využiť na fyzike pri demonštrácii premeny energie.
Chodiaci papierový panáčik:
Postup: (obrazová príloha) - je menej náročný na čas i materiál.
1. hotového panáčika môžete esteticky dotvoriť
2. postavíte ho na naklonenú rovinu (naklonená kniha, zošit s tvrdým obalom, kartón a pod.)
3. pri jeho pohybe smerom dolu sa mení polohová energia na pohybovú
4. rýchlosť pohybu závisí od výšky roviny a drsnosti podložky
pozn.: Návod na výrobu panáčika si môžete pozrieť aj na internetovej adrese: http://www.infovek.sk/predmety/fyzika/expert/pokus01.htm
Drevená plť: (obrazová príloha - technický výkres)
1. žiaci podľa technického výkresu vyrobia model (môžu pracovať dvojice)
2. môžu si ho vyzdobiť a dotvoriť podľa svojich predstáv
3. deformačná potenciálna energia stočenej gumičky sa mení na kinetickú energiu, ktorá poháňa plavidlo dopredu. Jej veľkosť sa dá vypočítať ako mechanická práca, ktorú je teleso schopné vykonať pri navrátení gumičky do pôvodného tvaru pred deformáciou.
4. pri vhodných podmienkach (bazén, väčšia nádoba s vodou a pod.) je možné uskutočniť súťaž o najrýchlešie plavidlo
5. Žiaci môžu navrhovať aj iné spôsoby pohonu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus hravou formu prezentuje žiakom vzájomné premeny energie. Oceňujeme vhodné zapojenie žiakov do prípravy pomôcok na pokus v rámci technických prác. Dokumentačnú hodnotu pokusu s lodičkou by zvýšilo pridanie videozáznamu."