Vysávač zadarmo
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Žiaci vyrobili jednoduchú a užitočnú pomôcku - malý príručný vysávač, ktorý nespotrebúva energiu, ale pracuje na báze využitia statickej energie.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Informatika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Plastová nádoba od zmrzliny alebo rastlinného tuku; nožničky s ostrým hrotom.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s druhmi energie, upriamiť ich pozornosť na statickú energiu; na možnosť veľmi efektívneho využitia jednoduchej pomôcky na jej demonštrovanie. 2.Podporiť záujem žiakov o predmety prírodovedného zamerania;viesť ich k realizácii pokusov. 3.Formovať u žiakov samostatné myslenie,rozvíjať ich tvorivosť, fantáziu a kreativitu.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
V prípravnej fáze sa žiaci 6. ročníka na vyučovacej hodine fyziky oboznámili s jednotlivými druhmi energie a svoju pozornosť zamerali na statickú energiu. Na jej praktické uplatnenie v bežnom živote využili nasledujúci pokus:
A/REALIZAČNÁ FÁZA:
Plastovú nádobu od zmrzliny žiaci saponátom dobre umyli a vyutierali dosucha.Do dna nádoby nožničkami s ostrým hrotom vystrihli niekoľko otvorov s priemerom 0,5 cm. Po vystrihnutí otvorov uzatvorili nádobu viečkom. Takto pripravenou nádobou žiaci niekoľkokrát prešli po koberci. Po uskutočnení činnosti sa pozreli dovnútra nádoby, koľko nečistôt sa im podarilo nazbierať.
C/ZÁVER:
Žiaci dospeli k záveru, že vďaku treniu, ktoré vznikalo kontaktom nádoby s kobercom, sa plast elektricky nabíjal a na základe statickej energie priťahoval častice prachu.
Žiaci nadobudli poznatky, že statická energia je spôsobená nahromadením elektrického náboja na povrchu rôznych telies. Statický náboj vzniká vtedy, ak 2 materiály prichádzajú spolu do kontaktu alebo ich trením. To spôsobuje rozdelenie alebo prevod negatívnych elektrónov z jedného atómu na druhý.
Elektrostatické javy využíva aj kopírovacie zariadenie, piezoelektrický zapaľovač, elektrostatický filter/odlučovač prachu/atď.
D/OBMENY POKUSU:
Elektroskop z plechovice:
Žiaci na téglik od jogurtu kúskom lepiacej pásky upevnili plechovicu a na otváracie očko zavesili prúžok tenkého papiera. K papieru približovali plastovú paličku. Papier klesal alebo stúpal podľa veľkosti elektrického náboja.
Balón:
Nafúkaný balón s priviazanou niťou žiaci treli o suché vlasy. Balón získal opačný náboj ako vlasy, vzájomne sa priťahovali.
E/SPôSOB ZAPOJENIA A MOTIVÁCIE ŽIAKOV:
Pokus zaujal najmä mladších žiakov, ktorí ho s obľubou realizovali v školskom klube detí a v triedach, kde sú koberce. Aktivita týchto žiakov motivovala k uskutočňovaniu ďalších pokusov a vzbudila ich záujem o nadobúdanie poznatkov v tejto oblasti.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme najmä jednoduché riešenie ako žiakom ukázať princíp statickej energie v praxi. Pokus je veľmi dobre opísaný vo všetkých jeho fázach. Páči sa nám zapojenie žiakov do realizácie pokusu. Do budúcnosti odporúčame väčšiu inovatívnosť a metodický prínos."