Netradičné druhy energie - zvuk
Videá
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Uskutočnením niekoľkých zaujímavých pokusov si žiaci osvojili vedomosti o zvukovej energii.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Biológia, Hudobná výchova, Výtvarná výchova, Informatika, Prírodoveda
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: 1.pokus: CD prehrávač, sviečka, zápalky, balón. 2.pokus: šálka, potravinárska fólia, zrniečka kryštálového cukru. 3.pokus: špagát, lyžica, vidlička. 4. pokus: dva tégliky z umelej hmoty, špagát, kúsok špajdle,nožnice.
Cieľ:
1.Vzbudiť u žiakov záujem o uskutočňovanie pokusov, viesť ich k samostatnej práci a k vyvodzovaniu vlastných úsudkov a záverov pokusov. 2.Rozvíjať vzťah žiakov k predmetom prírodovedného zamerania. 3. Rozširovať vedomosti žiakov o energii a o jej jednotlivých druhoch so zameraním sa na obohacovanie ich poznatkov o zvukovej energii.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Pokusy zrealizovali žiaci 5. ročníka. Na triednickej hodine si všimli, že počas počúvania hudobno-slovného pásma, reprodukovaného z CD prehrávača, plameň sviečky, ktorú mali zapálenú, kmital v rytme hudby alebo slova. Vzhľadom na to, že títo žiaci nemajú fyziku, podstatu tohto fyzikálneho javu skúmali s vyučujúcou fyziky v rámci aktivít počas interaktívneho dňa. Vzhľadom na to, že daná problematika žiakov zaujala, na dôkaz zvukovej energie uskutočnili niekoľko obmien pokusu.
B/REALIZAČNÁ FÁZA:
POSTUP:
Na CD prehrávači žiaci počúvali hudobno-slovné pásmo, pred reproduktor postavili sviečku, zapálili ju, pridali hlasitosť.
Žiaci zistili, že plameň sviečky kmital v rytme hudby alebo slova.
Obmenu tohto pokusu predstavoval aj pokus s balónom. Žiaci ho podržali niekoľko cm pred reproduktorom CD prehrávača a zistili, že zvukové vlny rozkmitali vzduch v balóne.
ZÁVER:
Žiaci dospeli k záveru, že zvuk, ktorý vydávala chvejúca sa membrána reproduktora CD prehrávača, sa šíri vzduchom, pričom dochádza k zrieďovaniu a zhusťovaniu častíc a vo vzduchu vznikajú tlakové vlny = akustický tlak, ktorý pôsobí na plameň sviečky a ohýba ho. Akustický tlak je zvuková energia vysielaná zdrojom zvuku - reproduktorom.
1.OBMENA POKUSU:
POSTUP:
Žiaci na šálku natiahli potravinársku fóliu, nasypali na ňu zrniečka kryštálového cukru a paličkou jemne po šálke pobúchali.
ZÁVER:
Žiaci zistili, že šálka sa nepohla, ale aj po jemnom údere na ňu zrniečka cukru poskakovali.Tak vznikal zvuk chvením predmetov.
2.OBMENA POKUSU:
POSTUP:
Na špagát žiaci priviazali lyžicu. Uchopili ho tak, aby bol medzi lyžicou a prstami ruky napnutý. Druhý žiak niekoľko ráz klepol do lyžice vidličkou. Žiak uskutočňujúci pokus sa snažil o zapamätanie si zvuku znejúcej lyžice. Potom si špagát priložil tesne k ušiam a druhý žiak údery zopakoval. Intenzita vnímaného zvuku bola v druhom prípade omnoho vyššia.
ZÁVER:
Údery vidličky lyžicu rozkmitali. Kmity chvejúceho sa telesa sa prenášali špagátom, ktorý musel byť napnutý. V prvom prípade sa sa kmity doliehajúce k uchu šírili iba vzduchom. V druhom prípade, keď bol špagát priložený až k zvukovodu ucha, chvenie špagáta rozkmitalo ušnú dutinu.
3.OBMENA POKUSU:
POSTUP:
Uprostred dna 2 téglikov urobili žiaci otvor, ktorým z vonkajšej strany prevliekli špagát. V oboch téglikoch ho žiaci priviazali k primerane dlhej špajdli, ktorá by po napnutí špagátu mala obsiahnuť celú plochu na vnútornej strane dna téglikov. Po napnutí špagátu mohli žiaci "telefonovať". Tégliky slúžili ako mikrofón alebo ako slúchadlo.
ZÁVER:
Zvuk,ktorý vydávajú chvejúce sa hlasivky, sa šíri látkovým prostredím /vzduchom/ v dôsledku zhusťovania a zrieďovania častíc látky, ktorými prechádza. Vzniká vlnenie, tlakové vlny ktorého rozochvievajú dno téglika - mikrofónu, do ktorého hovoríme. Kmity sa z téglika prenášajú po napnutej niti na dno druhého téglika, ktorý slúži ako slúchadlo. Chvejúce sa dno vytvára tlakové vlny vzduchu v rovnakom rytme, v akom dopadali do mikrofónu. Tlakové vlny rozkmitali ušný bubienok poslucháča.
Zrealizované pokusy žiakov veľmi zaujali. Motivovalo ich to k uskutočňovaniu ďalších pokusov a k osvojovaniu si vedomostí o energii a o jej jednotlivých druhoch.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Téma pokusu je netradičná a zároveň inovatívna. Jednoduché, pekne spracované pokusy.Pokus je inšpiratívny a dobre spracovaný aj pre iných pedagógov, ktorí si ho so svojimi žiakmi môžu vyskúšať."