Model generátora
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Cieľom pokusu bolo predstaviť žiakom jednotlivé časti generátora, zhotoviť model a overiť jeho činnosť.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Pohár, tvrdý papier, pravítko, nožnice, lepiaca páska, rolka toaletného papiera, ceruzka.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s elektrickým generátorom, predstaviť im jeho využitie, pomenovať jeho jednotlivé časti. 2.Vzbudiť u žiakov záujem o elektrické prístroje a o oboznámenie sa s princípmi ich fungovania. 3.Využívať moderné metódy a formy výučby, predovšetkým heuristickú metódu; uplatňovať princíp názornosti. 4.Viesť žiakov k samostatnému vyvodzovaniu záverov pokusov.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Pokus realizovali žiaci 6. ročníka. Na vyučovacej hodine fyziky preberali učivo o elektrickom generátore a na základe nadobudnutých poznatkov sa pokúsili o zhotovenie jeho modelu.
B/REALIZAČNÁ FÁZA:
Na vyučovacej hodine matematiky žiaci na papier nakreslili kruh s polomerom 4 cm. Na tvrdý papier vedľa seba nakreslili 6 obdĺžnikov s rozmermi 3x4 cm. Stredom obdĺžnikov nakreslili čiaru a označili na nej 2 cm od okraja. Vystrihli kruh aj obdĺžnik a zastrihli do nich zárez do hĺbky. Obdĺžnik navliekli rozstrihnutým zárezom na kruh. Upevnili ho lepiacou páskou a to isté zopakovali s ostatnými obdĺžnikmi.
Na hodine fyziky si žiaci osvojili poznatky o základných častiach elektrického generátora: turbína alebo súčiastka, ktorá roztočí tyč, magnet, kotúč drôtu.
Na modeli, ktorý žiaci zhotovili na vyučovacej hodine fyziky, turbínu predstavovalo papierové koleso; tyčou bola ceruzka; magnet predstavoval kúsok papiera obtočený okolo ceruzky a prilepený lepiacou páskou; kotúčom drôtu bol kúsok rolky toaletného papiera.Ceruzku žiaci upravili ako tyč s magnetom. Špicom ceruzky prepichli stred papierového kolesa. Papierová rúrka prečnievala cez roh stola skôr, než ceruzku zasunuli dnu.
C/PRACOVNÝ POSTUP:
Žiak držiaci ceruzku a rolku a fúkali do lopatiek ozubeného kolesa.
D/ZÁVER:
Žiaci videli, ako sa papierový magnet krútil v kotúči. Ak by to bol naozajstný magnet a kotúč, elektrický prúd by sa vyrobil v drôtoch kotúča.
Uskutočnený pokus žiakov veľmi zaujal. Na základe uplatnenej metódy názornosti si výborne zapamätali jednotlivé časti generátora; pochopili, na akom princípe funguje a aké je jeho využitie v praxi.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pekný pokus, jednoduché pomôcky a je dobre prepojený s preberaným učivom. Pokus je dobre zdokumentovaný. Do budúcnosti by bolo lepšie použiť viac obrázkov v prezentácii a poukázať aj na praktické využitie."