Pohybová energia
Videá
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Uskutočnený pokus rozširuje vedomosti žiakov o energii a o jej jednotlivých druhoch; konkrétne ich pozornosť upriamuje na pohybovú energiu a na jej praktické demonštrovanie. Žiaci 6. ročníka uvedený druh energie prakticky predstavia aj žiakom 3.ročníka.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Informatika, Prírodoveda
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Väčší gombík s dvoma dierkami; pevnejšia šnúrka; kovové mince rovnakej veľkosti; 2 vlakové vozne na hranie; koľajnice.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s pojmom energia a s jej jednotlivými druhmi; upriamiť ich pozornosť na pohybovú energiu. 2.Vzbudiť u žiakov záujem o predmety prírodovedného zamerania; o uskutočňovanie pokusov. 3.Podporovať samostatné myslenie žiakov a heuristické vyučovacie metódy. 4. Vo vyučovacom procese uplatňovať názornosť a zážitkové učenie.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Na vyučovacej hodine fyziky sa žiaci 6. ročníka oboznámili s pojmom pohybová energia. Na lepšie pochopenie uvedeného učiva uskutočnili pokus.
B/REALIZAČNÁ FÁZA:
Žiaci cez dve dierky gombíka prevliekli šnúrku. Konce zviazali a do jednej z takto vytvorených slučiek vložili prst pravej ruky a do druhej prst ľavej ruky. Gombíkom zakrútili asi 20-krát tak, aby zamotali šnúrku. Potom potiahli obidva konce šnúrky. Gombík sa začal rýchlo točiť opačným smerom a vlastnou energiou zamotal šnúrku. Čím viac žiaci šnúrku naťahovali, tým dodávali gombíku viac energie. Nadobudli nový poznatok o tom, že uvedený druh energie sa nazýva pohybová energia.
Žiaci získali informácie o tom, že pohybujúce sa teleso má pohybovú energiu. Veľkosť pohybovej energie telesa posudzujeme podľa práce vykonanej telesom až do jeho zastavenia. Pohybová energia telesa závisí od jeho rýchlosti/pohybová energia telesa je väčšia, keď sa teleso pohybuje väčšou rýchlosťou/ a od hmotnosti /keď sa pohybujú dve telesá rovnakou rýchlosťou, má teleso s väčšou hmotnosťou väčšiu pohybovú energiu/. Teleso v pokoji má nulovú pohybovú energiu.
Na základe nadobudnutých poznatkov žiaci uvedenú problematiku spracovali v powerpointovej prezentácii.
C/OBMENY POKUSU:
Uvedený pokus žiaci 6. ročníka predviedli žiakom 3. ročníka, ktorí v predmete prírodoveda preberali učivo o energii. Okrem pokusu s gombíkom im podstatu pojmu energia a konkrétne pohybová energia ukázali aj na pokuse s rovnako veľkými kovovými mincami. Žiaci na hladkú podložku položili kovovú mincu a narazili do nej druhou mincou. Minca, ktorá ležala na podložke, pokračovala v pohybe namiesto tej, ktorá do nej narazila.Tá ostala ležať. Potom položili do radu 3 mince a narazili na tento rad ďalšou mincou. Vyslaná minca ostala ležať pred začiatkom radu a posledná minca odskočila.
Šiestaci poskytli tretiakom nasledujúce vysvetlenie: Pri zrážke pružných telies nastala krátka dočasná deformácia. Energia sa preniesla prostredníctvom pružnosti telesa. Keď dostalo teleso prudký náraz, odskočilo. Od pohybujúcej sa mince prevzala druhá minca pohybovú energiu a niesla ju so sebou. Prvá minca bola teraz zbavená pohybovej energie a zastavila sa, kým druhá minca sa pohybovala.
Obmenou bol aj pokus s vlakovými vozňami. Pohybujúci sa vagón uviedol po náraze do pohybu iný vagón stojaci na koľajniciach.
D/SPÔSOB ZAPOJENIA ŽIAKOV:
Do pokusu boli zapojení žiaci 6. ročníka, ktorí samotný pokus i jeho obmenu pripravili po stránke teoretickej, zrealizovali ho po stránke praktickej a spracovali do powerpointovej prezentácie. Títo žiaci formou partnerského vyučovania poučili o energii a jej jednotlivých druhoch tretiakov, ktorých predvedené pokusy veľmi zaujali.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus je názorný a dobre vysvetlený. Pozitívnym spôsobom spája rovesnícke vzdelávanie a hravosť. Bolo by vhodné zvážiť jeho konkrétnejšie prepojenie s témou súťaže, a tiež rozšíriť pre žiakov motivačnú časť."