Energia vody
Autor: Mgr.,Galina, Čajková
Škola: Základná škola Mirka Nešpora, Prešov
Perex:
Čo dokáže voda a ako vytvoriť hravý pokus
Predmety:
Fyzika, Biológia, Geografia, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: vedierko, alebo iná nádoba, špajľa,plastová, alebo korková zátka,šnúrka, malý predmet,kusy plastovej fľaše, voda
Cieľ:
Cieľom tohoto pokusu je, aby si žiaci pochopili princíp premeny energie vody na mechanickú prácu,uvedomili si význam vody ako obnoviteľného zdroja energie, nazreli do minulosti,naučili sa vyrobiť a použiť jednoduchú vodnú vrtuľu z nenáročných odpadových materiálov
Metodický postup:
Ľudia už v dávnej minulosti využívali energiu prírody- prúdenie vzduchu a vody- pre uľahčenie práce.V našom pokuse uvidíme ako lopatky vrtule zachytávajú vodu a premieňajú jej kinetickú energiu na krútiaci moment- mechanickú prácu...Takto v úvode motivujeme žiakov,pokračujeme v závislosti od predmetu , na ktorom pokus realizujeme
V prípravnej fáze si každý žiak zhotoví jednoduchú vrtuľku podľa obrazovej prílohy, Na jej prípravu budeme potrebovať zátku, do ktorej urobíme cca tri zárezy. Do zárezov zasunieme kúsky plastovej fľaše.Takto pripravenú zátku navlečieme na špajľu/ špilku/. Zasunieme ju do vopred pripravených zárezov, alebo navŕtaných dierok v nádobe/vedro/. Na dlhší koniec pripevníme šnúrku , na konci ktorej je upevnené menšie teleso- malá hračka, závažie a pod.Odporúčame položiť nádobu o niečo vyššie pre lepší efekt pokusu. Základný priebeh pokusu je možné vidieť aj na priloženom videu. Pri našej realizácii pokusu došlo ku posunu špajle, čo bolo spôsobené okrem iného aj zbytočne veľkou navŕtanou dierkou.Žiaci pri nalievaní vody na vrtuľu priamo pozorujú premenu energie vody na mechanickú prácu, vďaka ktorej sa drobná hračka dostáva nahor.
Tento pokus nám pripomína tradičné hry detí s vodou- keď sa žiaci naučia zhotoviť vodnú vrtuľku a pochopia princíp jej fungovania, radi využijú túto zručnosť aj v prírode pri hrách pri potoku a pod. Pokus je celkovo lepšie realizovať v exteréri,Je náročné, aby si žiaci pripravovali veľké nádoby- tie slúžia na demonštráciu učiteľovi. Žiaci si môžu vytvoriť vrtuľky menšie a ako nádobu použiť dvojlitrovú plastovú fľašu, na ktorej odstrihneme hornú časť a urobíme L zárezy pre umiestnenie špilky. Vždy voľme obmenu pokusu tak, aby sa každý žiak mohol aktívne zúčastniť.Doporučujem mať pripravenú vrtuľku vopred,aby sme pokus zvládli do 45 minút.Odporúčam pokus začať prezentáciou ako je na našom videu a pokračovať samotným pokusom v skupinkách.
Tento pokus je možné využiť pri rôznych predmetoch a ročníkoch- je veľmi názornou pomôckou v 5., 8., 9. ročníku na hodinách geografie, prírodopisu a samozrejme bude pútavý aj na hodinách fyziky.Žiaci ho realizujú s radosťou,a v jeho priebehu sa zamýšľajú nad ničivou ,aj tvorivou silou vody.Túto aktivitu sme využili aj ako prezentáciu v inom module a inšpirovala aj k ďalším projektom.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme detailnú dokumentáciu pokusu aj s odporúčaniami a vylepšeniami. Reakcie detí potvrdzujú, že išlo o vhodne zvolený pokus, ktorý by sa dal ešte vylepšiť aktívnejším zapojením žiakov do jeho realizácie."