Úvod Obnoviteľné zdroje energie Energia z bioplynu

Energia z bioplynu

Pridané: 13.03.12 Názov: Energia z bioplynu
Autor: Ing.Janka Mikušková
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom

Perex:
Pokus je založený na praktickej ukážke technologického postupu pri výrobe bioplynu s poukázaním na suroviny potrebné na jeho výrobu,na spôsob výroby tohto alternatívneho obnoviteľného prírodného energetického zdroja a na jeho využitie v národnom hospodárstve.

Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Informatika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie

Vek: 12+

Trvanie: do 10 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: Plastová miska, šupky z ovocia a zeleniny - bioodpad, gumička, potravinová fólia.

Cieľ:

1.Oboznámiť žiakov s obnoviteľnými energetickými zdrojmi so zameraním sa na bioplyn,na jeho využitie a technológiu výroby. 2.Viesť žiakov k samostatnému riešeniu problémov v súvislosti s vyčerpávaním neobnoviteľných energetických zdrojov; hľadanie možností riešenia.3.Vzbudiť u žiakov záujem o predmety prírodovedného zamerania.

Metodický postup:

PRÍPRAVNÁ FÁZA:

1. Poskytnutie informácií žiakom o bioplyne  ako o jednom z prírodných obnoviteľných energetických zdrojov. Poučenie žiakov o tom , aké suroviny sú potrebné na jeho výrobu a aké je jeho využitie.

REALIZAČNÁ FÁZA:

1.Týždeň pred realizáciou pokusu žiaci  dali do plastovej misky biologický odpad - šupky z ovocia, zvyšky zo zeleniny a prikryli ju plastovou fóliou. Aby bola fólia vzduchotesná, pritiahli ju  k miske gumičkou.Misku uložili na teplé miesto.

2.V nasledujúcich dňoch žiaci pozorovali všetky zmeny, ktoré v miske prebiehali.

3.Na tretí deň sa plastová fólia začala dvíhať.

4.Týždeň po príprave pokusu bola plastová fólia zdvihnutá. Žiaci ju perforovali nožničkami. Fólia praskla, bolo cítiť únik plynu.

5.Žiaci skúmali, čo spôsobilo zmeny v miske s bioodpadom, prečo sa fólia postupom času dvíhala.

ZÁVER:

Žiaci zistili, že bioplyn je produktom látkovej výmeny metánových baktérií, ku ktorej  dochádza, keď baktérie rozkladajú organickú hmotu. Pri kvasení vo vzduchotesnej nádobe teda  baktérie premenili biologický odpad na  plynný metán.

V súčasnosti sa bioplyn najčastejšie využíva ako nosič energie na výrobu tepla, elektriny  a aj ako palivo v spaľovacích motoroch. Bioplyn sa získava v čističkách odpadových vôd, v poľnohospodárskych podnikoch a na skládkach odpadu.

ZAPOJENIE ŽIAKOV:

Do pokusu boli zapojení žiaci 7. a 8. ročníka. Žiaci pokus realizovali v školskom prostredí a mnohí aj v domácnostiach. Závery pokusov realizovaných v domácom prostredí  boli totožné  s pokusom uskutočneným v škole.

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Oceňujeme zrozumiteľné popísanie priebehu pokusu, aktívne zapojenie žiakov a využitie dostupných, odpadových materiálov. Pokus je možné realizovať v školskom aj domácom prostredí."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie