Ideme ako víchor
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Perex:
Tvorivou činnosťou žiakov ukázať na nutný proces využívania obnoviteľných zdrojov energie v budúcnosti.
Predmety:
Fyzika, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: umelohmotné hračkárske autíčko, balón, kamera, PC
Cieľ:
1. Upevniť vedomosti o energii 2. Pochopiť ako energia vzniká 3. Výhody a nevýhody jednotlivých zdrojov energie
Metodický postup:
Úvodná časť hodiny:
Motivačným rozhovorom so žiakmi diskutovať o druhoch energie a ich zdrojov. Postupne naviesť žiakov na myšlienku nevyhnutnosti využívania alternatívnych zdrojov energie, nakoľko zásoby klasických zdrojov sa rýchlo ako víchor míňajú.
Hlavná časť hodiny:
Problémovým riadeným rozhovorom, diskusiou rozprávať o otázkach:
- energia v minulosti, súčasnosti a budúcnosti
- rozdelenie druhov energie
- rozdelenie zdrojov energie
- výhody a nevýhody jednotlivých zdrojov energie
Metódou " burza nápadov " písať na tabuľu ich okamžité, momentálne nápady využitia obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach a veciach, kde sa to doposiaľ nevyužíva
Svojimi myšlienkami pôjdeme " ako víchor ", presunieme sa o niekoľko rokov vpred ako to bude alebo ako by to mohlo byť.
BURZA NÁPADOV - NÁPADY, NÁVRHY, NOVINKY !
-autá na vodu, autá na pohon vzduchom, pohon dopravných prostriedkov vodnou parou, získanou spaľovaním odpadov, získavanie energie, premenou pohybovej energie človeka ( napr. cvičím na rotopede a vyrábam elektrickú energiu potrebnú pre fungovanie televízora.
Najlepší nápad však aj tak bol jednoznačne tento: Kedy sa dá, chodiť PEŠO!
Záver:
V závere vyučovacej hodiny nasleduje ukážka krátkeho videa zhotoveného staršími žiakmi, ktoré slúži jednak na zhrnutie nadobudnutých poznatko, jednak ako ukážka autíčka na veterný pohon = auto na alternatívny zdroj energie.
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Vysoko oceňujeme motivačnú časť aktivity a diskusiu žiakov na tému minimalizácie spotreby energie v budúcnosti. Aktivita sa však svojím zameraním a realizáciou pohybuje na hranici medzi metodickým materiálom a pokusom."