Úvod Obnoviteľné zdroje energie Teplo z jadra orecha

Teplo z jadra orecha

Pridané: 19.01.12 Názov: Teplo z jadra orecha
Autor: Mgr. Zuzana Palachová
Škola: Základná škola , Detva

Perex:
Pokusom zistíme,koľko tepla sa vyprodukuje pri spálení jadra vlašského orecha. Žiaci budú mať možnosť si uvedomiť dostupnosť ekologickej, ekonomickej energie. Spoznajú racionálny prístup získania obnoviteľnej energie z biomasy.

Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika, Geografia, Etická výchova, Pracovné vyučovanie

Vek: 12+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: Plechovka s objemom 0,3 – 0,5l, skúmavka, teplomer, odmerný valec, korková zátka, hliníková fólia, špendlík, vlašský orech, podložka z ohňovzdorného materiálu, nožnice na plech, váhy s presnosťou 0,1 g, hygienické vreckovky, interaktívna tabuľa, notebook, kliešte na skúmavky, písacie potreby, poznámkový zošit, učebnica biológie

Cieľ:

Kognitívne ciele: a) Žiak má vedieť vysvetliť pojmy: odpad, vyčerpateľný a nevyčerpateľný obnoviteľný zdroj energie b) Žiak má vedieť vysvetliť od čoho závisí ( hmotnosť) množstvo tepla vyprodukované z biomasy(vlašský orech, podzemnica olejná) c) Žiak má vedieť vypočítať množstvo tepla , zostaviť aparatúru výroby tepla Výchovné ciele: a) Žiak si má uvedomiť význam biomasy pri získavaní energie – ekologicky, ekonomicky b) Žiak si má uvedomiť potrebu dodržiavania zásad bezpečnosti

Metodický postup:

Model vyučovacej hodiny – OBSAH

Téma: Hromadenie odpadov, ich odstraňovanie – výroba a spotreba energie

Typ hodiny: základný – kombinovaný

Formy vyučovania: individuálne, frontálne

Časť vyučovacej hodiny

Počet minút

Činnosť

Pomôcky

Metódy a formy

Poznámky

Organizačná

2

Pozdrav, kontrola prítomnosti žiakov,

zápis do triednej knihy. Oboznámenie sa s výchovno – vzdelávacím cieľom vyučovacej

hodiny.

 

 

 

Opakovacia

6

 

Frontálne zopakovanie už prebratého

učiva, prehlbovanie základných pojmov.

 

Metóda otázok a

odpovedí, heuristický rozhovor.

 

Motivačná

 

8

 

Motivačné rozprávanie.

Oboznámenie sa s cieľmi vyučovacej

hodiny.

 

 

Diskusia, rozhovor.

 

 

Expozičná

 

20

 

Výklad – demonštračný pokus.

Plechovka s objemom 0,3 – 0,5l, skúmavka, teplomer, odmerný valec, korková zátka, hliníková fólia, špendlík, vlašský orech, podložka z ohňovzdorného materiálu, nožnice na plech, váhy s presnosťou 0,1 g, hygienické vreckovky, interaktívna tabuľa, notebook, kliešte na skúmavky, písacie potreby, poznámkový zošit, učebnica biológie.

Vysvetľovanie, pokus, pozorovanie, riešenie problému.

 

Fixačná

6

Zhrnutie – fixácia základných kľúčových pojmov vyučovacej hodiny.

 

Metóda otázok odpovedí , heuristický rozhovor

 

Vyhodnocovacia

3

Vyhodnotenie výchovno – vzdelávacieho cieľa,

vyučovacej hodiny, zadanie domácej úlohy,

 

Učebnica, poznámkový zošit, písacie potreby.

 

 

 

 

 

Metodický postup na vyučovacej hodine - obsah vyučovania:

1. Otvorenie vyučovacej hodiny

Po vstupe do triedy, pozdravím žiakov a urobím zápis do triednej knihy – názov novej témy + mená neprítomných. Oboznámenie sa s výchovno – vzdelávacím cieľom vyučovacej hodiny.

2. Diagnostika vyučovacej hodiny:

Frontálne preskúšam žiakov z predchádzajúcej látky: globálne ekologické problémy

Žiakom kladiem otázky typu:

 Vysvetli pojmy – globálne ekologické problémy: stenčovanie ozónovej vrstvy, skleníkový efekt, kyslé dažde, smog

 Aké sú regionálne ekologické problémy?

 

3.Motivácia na vyučovacej hodine

Vediem motivačné rozprávanie a nastoľujem problém.

Žiakom poviem: Predstavte si, že o nejaký čas nebudú skládky. Všetko sa bude recyklovať a obnovovať, obnovovanie je dôležité slovo v obnove energie- biomasa, ktorá prebieha aj v našom meste - Detva. Pokusom zistíme výrobu ekologického a ekonomického tepla z biomasy – obnoviteľný vyčerpateľný zdroj.

4.Expozícia na vyučovacej hodine

Pomocou demonštračného pokusu vysvetlím výrobu tepla.

Pracovný postup:

a)Uprav plechovku tak, ako je to znázornené na schéme, to znamená, vystrihni otvory v tvare V na obvode plechovky tam, kde je odstránené dno. Na opačnej strane vyrež do vrchnáka otvor na skúmavku a okolo ešte niekoľko malých otvor.

b)Do korkovej zátky nasaď špendlík a zátku a obaľ hliníkovou fóliou tak, aby zabránila jej zhoreniu.

c) Do skúmavky nalej 20 ml vody.

d)Odmeraj začiatočnú teplotu vody v skúmavke a zaznač si ju do zošita.

e) Odstráň škrupinu a šupku z orecha a odváž ho.

f) Nasaď orech na koniec špendlíka.

g) Po zapálení orecha, polož orech do plechovky pod skúmavku tak, aby ju čo najlepšie zohrieval.

h)Po spálení orecha odmeraj teplotu vody v skúmavke a zaznač ju.

i)Vypočítaj koľko tepla prijala voda spálením orecha s hmotnosťou, ktorú si po odvážení zaznačil do poznámkového zošita. Qv = cvody .morecha . Δt

cvody = 4200 J.kg-1/ ˚C, Δt = t- tz

j) Ukážka závislosti vyrobeného množstva tepla od hmotnosti orecha – graf.

5. Fixácia na vyučovacej hodine

Frontálne si so žiakmi zopakujeme, čo je to odpad, vyčerpateľný zdroj energie, jej využitie v okolí.

6. Záver vyučovacej hodiny

Žiakov pochválim a poďakujem im za spoluprácu a zadám domácu úlohu



Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Výborne zdokumentovaný postup pokusu, ktorý objasňuje podstatu prírodných javov, využíva dostupné materiály(recyklácia), prácu s IT, aktívnu a samostatnú činnosť žiakov."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie