Premena veternej energie na elektrickú energiu
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Pokus je založený na využití veternej energie a na možnosti jej premeny na elektrickú energiu.Žiaci zhotovili model veterného generátora s drevenou vrtuľou.Nainštalovali ju na os dynama, na výstup ktorého pripojili LED diódu.Pôsobením veternej energie sa roztočilo dynamo a vytvorením jednosmerného napätia sa rozsvietila LED dióda v lampe.
Predmety:
Fyzika, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika, Občianska náuka, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Drevo na výrobu vrtule so stojanom, pílka na drevo, brúska, lepidlo, skrutky, hoblík; dynamo, elektrické kábliky, lampa s LED diódou, interiérový ventilátor.
Cieľ:
1. Oboznámiť žiakov s alternatívnymi druhmi energie a s možnosťami ich využitia. 2.Vzbudiť u žiakov záujem o prírodovedné predmety. 3.Podporiť aktívne myslenie žiakov a ich nápaditosť. 4.Prehĺbiť praktické zručnosti žiakov.
Metodický postup:
PRÍPRAVNÁ FÁZA:
1. Oboznámenie žiakov s druhmi energie, s jej delením a poukázanie na alternatívne prírodné energetické zdroje.
2.Vypracovanie návodu na zhotovenie veterného generátora, výber vhodného materiálu.
3.Vypracovanie návrhu na realizáciu pokusu - na spôsob premeny veternej energie na elektrickú.
REALIZAČNÁ FÁZA:
1. Zhotovenie modelu veterného generátora s drevenou vrtuľou.
2. Nainštalovanie vrtule na os malého elektrického dynama.
3. Pripojenie LED diódy na výstup jednosmerného napätia z dynama.
Pôsobením veternej energie sa roztočilo dynamo a vytvorením jednosmerného napätia sa rozsvietila LED dióda v lampe.
Vzhľadom na to, že počas dokumentácie pokusu neboli vhodné poveternostné podmienky, nasimulovali sme ich pomocou interiérového ventilátora.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Do pokusu boli zapojení dvaja žiaci. Jeden z nich vyrobil model veterného generátora s drevenou vrtuľou; druhý z nich nainštaloval dynamo a LED diódu a taktiež pokus spracoval do ppt prezentácie.
Popis výstupov pokusu:
Pokus bude využitý na vyučovacích hodinách fyziky, techniky, sveta práce, občianskej náuky a prírodovedy.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme výrobu efektnej pomôcky, ktorú by bolo vhodné dať žiakom vyrábať v skupinách a zapojiť ich všetkých do pokusu komplexnejším a hlbším rozobraním problematiky obnoviteľných zdrojov energie, využitím, výhodami a nevýhodami veternej energie."