Lietame v oblakoch
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Perex:
Hlavným cieľom je prakticky ukázať žiakom výrobu elektrickej energie premenou svetelného
( slnečného ) žiarenia, a tak poukázať na možnosti a význam využívania alternatívnych zdrojov energie.
Predmety:
Fyzika, Informatika, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: solárny článok, elektrické vodiče, elektrický motorček, stolová lampa
Cieľ:
Praktická ukážka výroby elektrickej energie premenou svetelného ( slnečného ) žiarenia. Ukázať žiakom možnosti a význam využívania alternatívnych zdrojov energie,dať im možnosť zamyslieť sa nad výhodami, nevýhodami a realitou .
Metodický postup:
Tento pokus je možné realizovať na vyučovacích predmetoch, kde sa žiaci oboznamujú s energiou akéhokoľvek druhu, nakoľko sa tam určite stretnú s pojmami klasické a alternatívne zdroje energie. My sme pokus realizovali na hodine fyziky.
Po brebratí učiva energia v živote človeka, boli žiakom kladené rôzne otázky vyplývajúce z vužívania energie v ich domácnosti, škole a pod. Samozrejme každý vie aké druhy energie využíva a z akých zdrojov ich získava.
Približne 80 % žiakov nemá vlastnú skúsenosť z využívaním alternatívnych zdrojov energie. Tak som im zadala domácu úlohu, aby vypracovali projekt, v ktorom by predviedli prakticky, prípadne teoreticky aspoň jednu možnosť využitia netradičného zdroja energie. Zhodli sme sa, že pokus, ktorý je na videu, bol najlepší.
ZALIETALI SME SI V OBLAKOCH: Na vlastnoručne skonštruované lietadielko bol nalepený solárny článok, ktorý sme pomocou elektrických vodičov spojili s vrtuľkou. Ako svetelný zdroj sme použili stolovú lampu, ktorá predstavovala Slnko. Priblížením litadielka k zdroju svetla sa vrtuľka roztočila. Čím sme boli bližšie k svetelnému zdroju, tým sa vrtuľa točila viacej, získali sme viacej elektrickej energie. Žiaci mali možnosť pozorovať:
- priamo premenu svetelnej energie na elektrickú
- videli, že nevznikajú žiadne vedľajšie produkty, žiadne znečistenie
- tichý chod vrtuľky
- závislosť intenzity slnečného svetla v množstvo získanej energie
Čo myslíte, budú takéto lietadielka lietať niekedy na našej oblohe ? Aké by to bolo, keby za našimi lietadlami nezostávali stopy spáleného paliva ?
Tak sme si všetci svojimi myšlienkami ZALIETALI V OBLAKOCH. Ostáva nám veriť, že nezostaneme len pri snívaní, ale takéto lietanie sa stane realitou.
Tento pokus sme potom na hodine informatiky spracovali formou videa. Prepojili sme tak medzipredmetové vzťahy fyzika - informatika a činnosť záujmového útvaru Mladý ekológ, kde takéto dobré nápady vznikajú.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavý výber spôsobu zabezpečenia výroby pomôcky na pokus zadaním domácej úlohy v podobe žiackeho projektu. Komplexnosť aktivity zabezpečuje úvodná a záverečná diskusia so žiakmi na tému obnoviteľných zdrojov energie. Bolo by zaujímavé uviesť okrem najlepšieho výstupu aj iné výstupy projektov, na ktoré žiaci prišli v rámci domácej úlohy."