Geotermálna energia
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Pokus bol realizovaný formou partnerského vyučovania. Žiaci ôsmeho ročníka štvrtákom demonštrovali pokus predstavujúci výbuch sopky. V tejto súvislosti ich oboznámili s geotermálnou energiou,povrchovým prejavom pôsobenia ktorej výbuch sopky je.
Predmety:
Slovenský jazyk a literatúra, Chémia, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Geografia, Prírodoveda, Vlastiveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Model sopky, sóda bikarbóna, červené potravinárske farbivo, ocot, plastová fľaša, noviny, škrob, lepidlo.
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s obnoviteľnými zdrojmi energie, konkrétne upriamiť ich pozornosť na geotermálnu energiu; rozšíriť poznatky o sopkách a sopečnej činnosti. 2.Vzbudiť u žiakov záujem o predmety prírodovedného zamerania; praktizovať zážitkové učenie. 3.Podporovať formu partnerského vyučovania - spoluprácu mladších žiakov so staršími. 4.Rozvíjať u žiakov samostatné myslenie, nápaditosť, kreativitu a manuálnu zručnosť.
Metodický postup:
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Pokus bol uskutočnený formou partnerského vyučovania na vyučovacej hodine prírodovedy vo 4. ročníku. V rámci učiva o druhoch energie žiaci 8. ročníka štvrtákom podali výklad o energii a o jej jednotlivých druhoch. Poukázali na potrebu využívania obnoviteľných energetických zdrojov. Zamerali sa najmä na geotermálnu energiu. Žiaci 8. ročníka pozornosť mladších žiakov upriamili na základné údaje o tomto druhu energie; na mape Slovenskej republiky im ukázali miesta výskytu, poukázali na výhody a nevýhody tohto druhu energie. Po poskytnutí teoretických údajov žiaci 8. ročníka v spolupráci so štvrtákmi nasimulovali výbuch sopky.
Týždeň pred realizáciou pokusu ôsmaci v spolupráci so štvrtákmi urobili model sopky technikou kašírovania /sopku modelovali zo starých novín pomocou vody a škrobu/. Kašírovaním obalili plastovú fľašu, hrdlo ktorej predstavovalo komín sopky.
B/REALIZAČNÁ FÁZA
V deň pokusu starší žiaci pripravili potrebné pomôcky. Do hrdla fľaše v sopke nasypali sódu bikarbónu zmiešanú s potravinárskym farbivom. Potom priliali ocot. Aby došlo k zmiešaniu surovín, fľašu opatrne zatrepali. Pri zmiešaní octu, sódy bikarbóny a potravinárskeho farbiva došlo k chemickej reakcii a sopka vybuchla.
C/ZÁVER:
Uskutočneným pokusom starší žiaci mladším demonštrovali výbuch sopky. Naučili ich pomenovať jednotlivé časti sopky a vysvetlili im, za akých okolností k tomuto geologickému procesu dochádza. Pripomenuli im geotermálnu energiu, ktorej povrchovým prejavom je napríklad i výbuch sopky. V závere vyučovacej hodiny zadali ôsmaci štvrtákom úlohu. Do nasledujúcej vyučovacej hodiny mali vyhľadať najznámejšie sopky sveta a vedieť ich ukázať na mape. Ich ďalšou úlohou bolo vytvoriť powerpointovú prezentáciu o geotermálnej energii a vyhľadať o nej čo najviac informácií.
Pokus žiakov 4. ročníka veľmi zaujal. Ochotne pomáhali pri jeho realizácii; s nadšením plnili úlohy zadané ôsmakmi. Informácie o sopkách a o geotermálnej energii vyhľadávali na internete i v odborných publikáciách. Vytvorili zaujímavú powerpointovú prezentáciu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednotlivé fázy pokusu sa môžu realizovať na viacerých predmetoch. Veľmi vhodne je zvolená demonštrácia pokusu staršími žiakmi pre mladších. Staršie deti sú tak motivované k samotnej realizácii pokusu, vyhľadávaniu informácií a k zdokonaľovaniu svojej schopnosti prezentovať svoje závery aj iným. Bolo by zaujímavé zahrnúť aj možnosti využitia geotermálnej energie v praxi."