Úvod Obnoviteľné zdroje energie Energia z biologického odpadu

Energia z biologického odpadu

Pridané: 19.12.12 Názov: Energia z biologického odpadu
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom

Perex:
Pokus je založený na praktickej ukážke vzniku bioplynu s poukázaním na dôležitosť vonkajšieho prostredia, v ktorom k jeho tvorbe dochádza.

Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Informatika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie

Vek: 13+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: 60 ks suchého hrachu,6 ks zatváracích igelitových vrecúšok, voda

Cieľ:

1.Oboznámiť žiakov s obnoviteľnými energetickými zdrojmi so zameraním sa na bioplyn,na jeho využitie a technológiu výroby. 2.Viesť žiakov k samostatnému riešeniu problémov v súvislosti s vyčerpávaním neobnoviteľných energetických zdrojov; hľadanie možností riešenia. 3.Vzbudiť u žiakov záujem o predmety prírodovedného zamerania.

Metodický postup:

PRÍPRAVNÁ FÁZA:

1. Poskytnutie informácií žiakom o bioplyne  ako o jednom z prírodných obnoviteľných energetických zdrojov. Poučenie žiakov o tom , aké suroviny sú potrebné na jeho výrobu a aké je jeho využitie.

REALIZAČNÁ FÁZA:

1.Suchý hrach žiaci na noc namočili do misky  s vodou.

2.Na druhý deň vložili po 10 ks hrachu  do každého vrecúška. Pred uzavretím z nich vytlačili všetok vzduch.

3.Dve vrecúška položili na teplé slnečné miesto, dve na teplé miesto v tieni a dve na úplne tmavé chladné miesto.

Vrecúška na týchto miestach nechali týždeň.

4.Žiaci skúmali, aké zmeny vo vrecúškach nastali, 


ZÁVER:

Po týždni došlo k nafúknutiu vrecúšok, čo bolo dôkazom  prítomnosti bioplynu. Po perforovaní vrecúšok bolo cítiť únik bioplynu, čo bolo dôkazom jeho prítomnosti. Bioplyn sa najlepšie tvoril vo vrecúškach, ktoré boli umiestnené na teplom slnečnom mieste. Najmenej bolo nadvihnuté vrecúško umiestnené na tmavom chladnom mieste.

Žiaci zistili,  že bioplyn je produktom látkovej výmeny metánových baktérií, ku ktorej  dochádza, keď baktérie rozkladajú organickú hmotu. Pri kvasení v uzatvárateľných vrecúškach  teda  baktérie premenili biologický odpad na  plynný metán. 

V súčasnosti sa bioplyn najčastejšie využíva ako nosič energie na výrobu tepla, elektriny  a aj ako palivo v spaľovacích motoroch. Bioplyn sa získava v čističkách odpadových vôd, v poľnohospodárskych podnikoch a na skládkach odpadu.


ZAPOJENIE ŽIAKOV:

Do pokusu boli zapojení žiaci  8. ročníka. Mnohí žiaci realizovali pokus aj v domácom prostredí. Závery pokusu realizované v školskom prostredí boli totožné s výsledkami pokusov v domácnostiach. Pokus možno obmeniť tak, že namiesto hrachu použijeme fazuľu.



Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Pokus je zaujímavý, názorný, pričom žiaci sú zapojení do problematiky bioplynu zážitkovou formou. Inšpiratívny a praktický pokus možno realizovať aj v domácich podmienkach, čím možno zapojiť aj rodičov žiakov."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie