Energia z biologického odpadu
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
Pokus je založený na praktickej ukážke vzniku bioplynu s poukázaním na dôležitosť vonkajšieho prostredia, v ktorom k jeho tvorbe dochádza.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Informatika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: 60 ks suchého hrachu,6 ks zatváracích igelitových vrecúšok, voda
Cieľ:
1.Oboznámiť žiakov s obnoviteľnými energetickými zdrojmi so zameraním sa na bioplyn,na jeho využitie a technológiu výroby. 2.Viesť žiakov k samostatnému riešeniu problémov v súvislosti s vyčerpávaním neobnoviteľných energetických zdrojov; hľadanie možností riešenia. 3.Vzbudiť u žiakov záujem o predmety prírodovedného zamerania.
Metodický postup:
PRÍPRAVNÁ FÁZA:
1. Poskytnutie informácií žiakom o bioplyne ako o jednom z prírodných obnoviteľných energetických zdrojov. Poučenie žiakov o tom , aké suroviny sú potrebné na jeho výrobu a aké je jeho využitie.
REALIZAČNÁ FÁZA:
1.Suchý hrach žiaci na noc namočili do misky s vodou.
2.Na druhý deň vložili po 10 ks hrachu do každého vrecúška. Pred uzavretím z nich vytlačili všetok vzduch.
3.Dve vrecúška položili na teplé slnečné miesto, dve na teplé miesto v tieni a dve na úplne tmavé chladné miesto.
Vrecúška na týchto miestach nechali týždeň.
4.Žiaci skúmali, aké zmeny vo vrecúškach nastali,
ZÁVER:
Po týždni došlo k nafúknutiu vrecúšok, čo bolo dôkazom prítomnosti bioplynu. Po perforovaní vrecúšok bolo cítiť únik bioplynu, čo bolo dôkazom jeho prítomnosti. Bioplyn sa najlepšie tvoril vo vrecúškach, ktoré boli umiestnené na teplom slnečnom mieste. Najmenej bolo nadvihnuté vrecúško umiestnené na tmavom chladnom mieste.
Žiaci zistili, že bioplyn je produktom látkovej výmeny metánových baktérií, ku ktorej dochádza, keď baktérie rozkladajú organickú hmotu. Pri kvasení v uzatvárateľných vrecúškach teda baktérie premenili biologický odpad na plynný metán.
V súčasnosti sa bioplyn najčastejšie využíva ako nosič energie na výrobu tepla, elektriny a aj ako palivo v spaľovacích motoroch. Bioplyn sa získava v čističkách odpadových vôd, v poľnohospodárskych podnikoch a na skládkach odpadu.
ZAPOJENIE ŽIAKOV:
Do pokusu boli zapojení žiaci 8. ročníka. Mnohí žiaci realizovali pokus aj v domácom prostredí. Závery pokusu realizované v školskom prostredí boli totožné s výsledkami pokusov v domácnostiach. Pokus možno obmeniť tak, že namiesto hrachu použijeme fazuľu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus je zaujímavý, názorný, pričom žiaci sú zapojení do problematiky bioplynu zážitkovou formou. Inšpiratívny a praktický pokus možno realizovať aj v domácich podmienkach, čím možno zapojiť aj rodičov žiakov."