Úvod Obnoviteľné zdroje energie Vodná turbína

Vodná turbína

Pridané: 19.12.12 Názov: Vodná turbína
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom

Perex:
Pokus je dôkazom toho, ako využívame energiu vody a ako pomocou nej vyrábame elektrickú energiu. Starší žiaci demonštrovali mladším žiakom pokus, na akom princípe pracuje vodná turbína.

Predmety:
Fyzika, Informatika, Geografia, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie

Vek: 13+

Trvanie: do 10 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: Škatuľa od mlieka, špagát, klinec, leukoplast, voda

Cieľ:

1.Oboznámiť žiakov s pojmom energia a s jej jednotlivými druhmi. 2.Priblížiť žiakom jednotlivé druhy elektrární a bližšie im predstaviť vodnú elektráreň v Dubnici nad Váhom. 3.Viesť žiakov k samostatnému riešeniu problémov, k tvorivému mysleniu a vyvodzovaniu záverov. 4.Uplatňovať vo výučbe modernejšie formy a metódy práce. 5.Podporovať rovesnícke vyučovanie založené na demonštrácii pokusu staršími žiakmi mladším.

Metodický postup:

PRÍPRAVNÁ FÁZA:

Spôsob motivácie a zapojenia žiakov
       Žiaci 9. ročníka boli poverení, aby na základe exkurzie absolvovanej vo Vodnej elektrárni v Dubnici nad Váhom pripravili a prezentovali žiakom 4. ročníka pokus predstavujúci činnosť vodnej turbíny. Deviataci štvrtákom najskôr  porozprávali o energii všeobecne, o jej jednotlivých druhoch a napokon im bližšie predstavili Vodnú elektráreň v Dubnici nad Váhom. Žiaci 9. ročníka vytvorili powerpointovú prezentáciu, v ktorej popisujú uskutočnený pokus.
REALIZAČNÁ  FÁZA: 
1.Žiaci pomocou klinca urobili dieru v pravom dolnom rohu každej strany škatule od mlieka. Jednu dieru urobili  tiež do stredu vrchnej časti škatule.
2. Dierou na vrchnej časti škatule prevliekli špagát a uviazali ho tak, aby škatuľa mohla na ňom visieť.
3. Ostatné diery zalepili leukoplastom.
4.Škatuľu naplnili vodou.
5.Najskôr zo škatule odlepili 1 leukoplast a potom postupne ostatné.
ZÁVER: 
Po naplnení škatule vodou a odlepení jednotlivých leukoplastov sa škatuľa začala točiť. Čim viac dier žiaci odlepili, tým sa škatuľa točila rýchlejšie. Žiaci dospeli k záveru, že škatuľu dokázala roztočiť odstredivá sila prúdu vody.
Cieľom pokusu bolo mladším žiakom ukázať, že na podobnom princípe pracuje aj vodná turbína.
Pokus je možné využiť na vyučovacích hodinách prírodovedy, fyziky a technickej výchovy.








Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Pokus je prínosom pre viaceré ročníky, keďže žiaci deviateho ročníka si pripravili prezentáciu o činnosti vodnej turbíny a následne ju odprezentovali mladším spolužiakom. Video je jednoduché, prehľadné a ilustratívne, pri príprave boli navyše použité pomôcky z recyklovateľného materiálu. Aktivita je inovatívna a metodicky prínosná."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie