Vodná turbína
Autor: Mgr. Eva Žaloudková
Škola: Základná škola Sama Cambela, Slovenská Ľupča
Perex:
Naším cieľom je prostredníctvom projektu,formou rôznych aktivít a hier, rozšíriť u žiakov mladšieho školského veku poznatkovú bázu o technike, vybraných technologických postupoch, technických pamiatkach, objektoch alebo zariadeniach nachádzajúcich sa v ich blízkom okolí. Pokusom s vodnou turbínou žiaci demonštrovali premenu jednej energie na druhú.
Predmety:
Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: PPT prezentácia, kartičky s vyvodením vzniku elektrickej energie, farebný papier, lepidlo, mapa, kartón, pravítko, nožnice, lepiaca páska, špajdľa, figúrky Pata a Mata, nami vyrobená turbína, model vytvorenej elektrickej elektrárne
Cieľ:
Žiak si zopakuje vedomosti o vzniku elektrickej energie, bezpečnosti pri jej využívaní, obsluhe a praktickom význame pre život človeka. Nové vedomosti získa o spôsobe výroby elektrickej energie vo vodnej elektrárni Motyčky a zároveň o zásadách bezpečnosti pri zaobchádzaní s elektrickým prúdom. Vie pracovať podľa návodu, samostatne si zorganizovať vlastnú činnosť a uskutočniť objektívnu autokorekciu pomocou kariet.
Metodický postup:
Činnosť žiakov v projekte bude prebiehať spôsobom frontálnej činnosti, individuálnej činnosti žiakov alebo prácou v skupinách. Pri jednotlivých častiach bude uvedený znak:
- (F) – znázorňujúci frontálnu činnosť,
- (I) - individuálnu činnosť,
- (S) – predstavujúci prácu v skupinách.
Celý projekt v interiéri je sprevádzaný PPT prezentáciou(viď.príloha).
(S) Žiakom do skupín rozdajte obrázky vzniku elektrickej energie, farebný papier, lepidlo a vysvetlite im zadanie úlohy. Voľbu obrázkov nechajte na žiakov (pozn. zámerne sme medzi obrázky zaradili aj také, ktoré s uvedenou problematikou nesúvisia, aby žiaci vedeli odlíšiť podstatné od nepodstatného). Po skončení práce žiaci v jednotlivých skupinách odôvodnia svoj výber a postupnosť. S ostatnými žiakmi veďte diskusiu k vybraným obrázkom (či poznajú aj iné zdroje elektrickej energie) a spýtajte sa ich, či vedia skadiaľ, a akým spôsobom vzniká elektrická energia, ktorú čerpajú vo svojich domácnostiach.
(F) Následne žiakov stručne oboznámte s minulosťou, súčasnosťou elektrárne a s jej funkciou pre obyvateľov Slovenskej Ľupče a okolia (využitie mapy).
(F) Keď sa žiaci oboznámia s existenciou vodnej elektrárne v blízkosti ich bydliska, vzbuďte v nich zvedavosť, či vedia, ako vodná elektráreň pracuje.
(I) Každá elektráreň musí obsahovať turbíny. Vysvetlite žiakom ich význam a navrhnite, aby si sami takúto turbínu vyhotovili. PPT prezentácia obsahuje postup výroby. Zatiaľ v triede vytvorte „vodnú nádrž“ (lavór alebo vedro s vodou, prípadne len napustite umývadlo) a prichystajte si nejakú vhodnú nádobu – napr. pohár. Po vyhotovení „vodných turbín“ budete so žiakmi zisťovať odpovede na nasledujúce otázky:
- Zmení sa rýchlosť otáčania, ak bude lopatiek viac?
- Zmení sa rýchlosť otáčania, ak budú lopatky väčšie?
- Zmení sa rýchlosť otáčania, ak sa zmení výška padania vody?
- Zmení sa rýchlosť otáčania, ak sa zmení miesto dopadu vody na koleso?
- Na ktorú časť lopatiek musí dopadať prúd vody, aby sa koleso točilo čo najrýchlejšie?
- Zmení sa rýchlosť otáčania, ak bude prierez prúdu väčší?
(A) Po vytvorení vodných turbín ak je v blízkosti školy dostupnosť vodného toku odporúčame vyskúšať modely so žiakmi priamo v teréne. V potoku je možné žiakom sprístupniť ukážku nami vytvoreného modelu vodnej turbíny.
(F) Zhodnoťte činnosť žiakov počas riešenia úloh v tomto bloku a zdôraznite, že elektrina je dobrým pomocníkom, ale treba vedieť s ňou zaobchádzať.
(S) V závere projektu si pozrite spoločne s deťmi epizódu zo seriálu Pat a Mat podľa uváženia viažucu sa ku vzniku elektrickej energie (pozn. je viacero dostupných epizód). Na záver môžu žiaci vymyslieť odporučenie pre Mata a Pata.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Originálna a inovatívna je metodológia celej aktivity, nakoľko sú žiaci nenútene a zážitkovou formou vtiahnutí do fyzikálneho vysvetlenia výroby energie v malých vodných elektrárňach. Motivačné je určite aj použitie postavičiek z rozprávky, celkovo je pokus zábavný, interaktívny, no najmä poučný."