Slnko ako zdroj energie
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Perex:
Výrobou malého solárneho kolektoru ukázať žiakom možnosť ohrevu vody slnečnou energiou.
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: škatuľa, alobal, tenká priesvitná hadica, teplomer, striekačka, voda, priesvitná fólia, čierna fólia, zdroje enrgie - v lete Slnko, v triede napríklad žiarovka
Cieľ:
Ukázať žiakom na konkrétnom praktickom pozorovaní fungovanie princípu solárneho kolektora a jeho využitie v praxi. Poukázať na obnoviteľný zdroj energie - Slnko.
Metodický postup:
Prípravná fáza: Pokus sa dá realizovať na viacerých vyučovacích predmetoch, kde sa žiaci učia o energii v prírode, alebo aj na záujmových útvaroch. V tejto fáze je potrebné rozobrať so žiakmi problematiku neudržateľného, konzumného spôsobu života ľudí na Zemi, na obmedzenosť vyčerpateľných zdrojov energie a na nevyhnutnosť zavádzať do života alternatívne zdroje energie. Jedným z nich je aj Slnko.
Realizačná fáza – zostrojenie modelu solárneho kolektora
- Na dno škatule dáme alobal a naň čiernu fóliu
- Potom tam poukladáme plastovú ohybnú hadičku, konce nech prečnievajú von zo škatule
- Pomocou striekačky nalejeme vodu do hadičky
- Celú škatuľu prikryjeme priesvitnou fóliou
.... skúmanie a pozorovanie princípu fungovania solárneho kolektora
- Zápis objemu vody, ktorý pomocou striekačky dáme do hadičiek kolektora
- Odmeranie počiatočnej teploty vody
- Ohrev vody na Slnku (v lete), v zime nám namiesto Slnka môže poslúžiť klasická žiarovka
- Odmeranie teploty v hadičke kolektora po zohriatí (napríklad po 30 minútach)
Záverečná fáza: Žiaci po zmeraní teploty vody v kolektore po zohriatí zistia, že voda zvýšila svoju teplotu až o 20 ◦C, čo bude pre nich prekvapujúci výsledok. Keď vodu zahrievame žiarovkou bude to o to efektívnejšie, že na jednom pokuse alebo príklade im vysvetlíme dve veci: 1. Možnosť ohrevu vody Slnkom a 2. Význam výmeny klasických žiaroviek za úsporné, nakoľko klasické veľkú časť spotrebovanej energie premieňajú na teplo. Na hodinách fyziky si žiaci môžu prakticky vypočítať, koľko tepla Q prijala studená voda.
Týmto jednoduchým pokusom môžeme žiakov motivovať k ekologickejšiemu prístupu, k hodnoteniu a porovnávaniu využívania rôznych druhov energie, k správnej voľbe ekologických žiaroviek ap.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Metodicky možno oceniť prvotný poukaz na energetickú náročnosť ľudstva a až následné možnosti využívania obnoviteľných zdrojov. Prepojenie pokusu s učivom je veľmi dobré a je ľahko realizovateľný, no v metodickom postupe nie je jasné, aký podiel na tvorbe pokusu mali žiaci."