Úvod Obnoviteľné zdroje energie Slnko ako zdroj energie

Slnko ako zdroj energie

Pridané: 06.12.12 Názov: Slnko ako zdroj energie
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Perex:
Výrobou malého solárneho kolektoru ukázať žiakom možnosť ohrevu vody slnečnou energiou.

Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia

Vek: 12+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda, Exteriér

Pomôcky: škatuľa, alobal, tenká priesvitná hadica, teplomer, striekačka, voda, priesvitná fólia, čierna fólia, zdroje enrgie - v lete Slnko, v triede napríklad žiarovka

Cieľ:

Ukázať žiakom na konkrétnom praktickom pozorovaní fungovanie princípu solárneho kolektora a jeho využitie v praxi. Poukázať na obnoviteľný zdroj energie - Slnko.

Metodický postup:

Prípravná fáza: Pokus sa dá realizovať na viacerých vyučovacích predmetoch, kde sa žiaci učia o energii v prírode, alebo aj na záujmových útvaroch. V tejto fáze je potrebné rozobrať so žiakmi problematiku neudržateľného, konzumného spôsobu života ľudí na Zemi, na obmedzenosť vyčerpateľných zdrojov energie a na nevyhnutnosť zavádzať do života alternatívne zdroje energie. Jedným z nich je aj Slnko.

Realizačná fáza – zostrojenie modelu solárneho kolektora

-       Na dno škatule dáme alobal a naň čiernu fóliu

-       Potom tam poukladáme plastovú ohybnú hadičku, konce nech prečnievajú von zo škatule

-       Pomocou striekačky nalejeme vodu do hadičky

-       Celú škatuľu  prikryjeme priesvitnou fóliou

.... skúmanie a pozorovanie princípu fungovania solárneho kolektora

-       Zápis objemu vody, ktorý pomocou striekačky dáme do hadičiek kolektora

-       Odmeranie počiatočnej teploty vody

-       Ohrev vody na Slnku (v lete), v zime nám namiesto Slnka môže poslúžiť klasická žiarovka

-       Odmeranie teploty v hadičke kolektora po zohriatí (napríklad po 30 minútach)

Záverečná fáza: Žiaci po zmeraní teploty vody v kolektore po zohriatí zistia, že voda zvýšila svoju teplotu až o 20 ◦C, čo bude pre nich prekvapujúci výsledok. Keď vodu zahrievame žiarovkou bude to o to efektívnejšie, že na jednom pokuse alebo príklade im vysvetlíme dve veci: 1. Možnosť ohrevu vody Slnkom a 2. Význam výmeny klasických žiaroviek za úsporné, nakoľko klasické veľkú časť spotrebovanej energie premieňajú na teplo. Na hodinách fyziky si žiaci môžu prakticky vypočítať, koľko tepla Q prijala studená voda.

Týmto jednoduchým pokusom môžeme žiakov motivovať k ekologickejšiemu prístupu, k hodnoteniu a porovnávaniu využívania rôznych druhov energie, k správnej voľbe ekologických žiaroviek ap.



Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Obrázky:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Metodicky možno oceniť prvotný poukaz na energetickú náročnosť ľudstva a až následné možnosti využívania obnoviteľných zdrojov. Prepojenie pokusu s učivom je veľmi dobré a je ľahko realizovateľný, no v metodickom postupe nie je jasné, aký podiel na tvorbe pokusu mali žiaci."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie