Ako pracuje slnečný kolektor?
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Týmto pokusom žiaci získali lepšiu predstavu o tom, na akom princípe pracuje slnečný kolektor, ktorý dokáže meniť energiu Slnka na elektrickú energiu alebo teplo bez toho, aby škodil životnému prostrediu.
Predmety:
Chémia
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: 1 hárok kuchynského alobalu dlhý 35 cm, 1 kartónový papier s rozmermi 28x35 cm, lepidlo, lepiacu pásku, 2 kartónové škatule, kovový vešiak, zemiak
Cieľ:
Žiak vie: • Vymenovať zloženie vzduch, jeho vlastnosti. • Pomenovať najväčších znečisťovateľov vzduchu. • Povedať, aké sú ekologické problémy súvisiace so znečisťovaním vzduchu. • Povedať, aké sú spôsoby znižovania znečistenia vzduchu – ochrana ŽP.
Metodický postup:
Pokus: Ako pracuje slnečný kolektor?
Učivo: Znečisťovanie vzduchu
Tematický celok: Vzduch
Predmet: chémia
Ročník: šiesty
Cieľ:
Žiak vie:
- Vymenovať zloženie vzduch, jeho vlastnosti.
- Pomenovať najväčších znečisťovateľov vzduchu.
- Povedať, aké sú ekologické problémy súvisiace so znečisťovaním vzduchu.
- Povedať, aké sú spôsoby znižovania znečistenia vzduchu – ochrana ŽP.
Scenár pokusu:
- Oboznámiť žiakov s témou pokusu a jeho cieľmi.
- Motivácia:
Medzi najväčších znečisťovateľov ŽP – vzduchu patria tepelné elektrárne. Sú však aj elektrárne, ktoré neškodia životnému prostrediu, nevypúšťajú do ovzdušia škodlivé plyny. Medzi ne patria aj elektrárne, ktoré sú schopné spracovávať slnečnú energiu. Energiu v nich tvoria slnečné kolektory. Na akom princípe pracujú? Odpoveď nám dá jednoduchý pokus.
- Žiakom rozdáme papiere s pracovným postupom a podľa neho zrealizujú pokus, na ktorý si doniesli pomôcky.
- Realizáciu pokusu zaznamenajú fotografiami, videom.
- Ako výstup pripravia prezentáciu, ktoré bude obsahovať aj zistenia pokusu.
- Prezentovanie výsledkov pokusu pred spolužiakmi.
Pokus je jednoduchý, môžu ho realizovať sami žiaci samostatne alebo v skupinách (výhodnejšie je v skupinách, ak chceme zaznamenávať pokus fotografiami a videom).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme hlbší úvod do problematiky a vyzdvihnutie alternatívnych zdrojov energie pomocou jednoduchého a názorného pokusu. Zaujímavé je využitie zemiaku, na druhej strane, chýba vysvetlenie premeny tepla na elektrickú energiu."