Ako pracuje veterná turbína?
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Vzduch, jeho vlastnosti a to, ako znížiť jeho znečistenie sa žiaci dozvedeli pomocou pokusu Ako pracuje veterná turbína. Najskôr si ju vyrobili a potom pozorovali, ako pracuje.
Predmety:
Chémia
Vek: 12+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: tvrdší papier, špajdle dlhé asi 30 cm, korálky a špendlíky s väčšou hlavičkou, fotoaparát
Cieľ:
Žiak vie: • Vymenovať zloženie vzduch, jeho vlastnosti. • Pomenovať najväčších znečisťovateľov vzduchu. • Povedať, aké sú ekologické problémy súvisiace so znečisťovaním vzduchu. • Povedať, aké sú spôsoby znižovania znečistenia vzduchu – ochrana ŽP.
Metodický postup:
Pokus: Ako pracuje veterná turbína?
Učivo: Znečisťovanie vzduchu
Tematický celok: Vzduch
Predmet: chémia
Ročník: šiesty
Cieľ:
Žiak vie:
- Vymenovať zloženie vzduch, jeho vlastnosti.
- Pomenovať najväčších znečisťovateľov vzduchu.
- Povedať, aké sú ekologické problémy súvisiace so znečisťovaním vzduchu.
- Povedať, aké sú spôsoby znižovania znečistenia vzduchu – ochrana ŽP.
Scenár pokusu:
- Oboznámiť žiakov s témou pokusu a jeho cieľmi.
- Motivácia:
Medzi najväčších znečisťovateľov ŽP – vzduchu patria tepelné elektrárne. Sú však aj elektrárne, ktoré neškodia životnému prostrediu, nevypúšťajú do ovzdušia škodlivé plyny. Medzi ne patria aj veterné elektrárne. Energiu v nich tvoria veterné turbíny. Na akom princípe pracujú? Odpoveď nám dá jednoduchý pokus.
- Žiakom rozdáme papiere s pracovným postupom a podľa neho zrealizujú pokus, na ktorý si doniesli pomôcky.
- Realizáciu pokusu zaznamenajú fotografiami, videom.
- Ako výstup pripravia prezentáciu, ktoré bude obsahovať aj zistenia pokusu.
- Prezentovanie výsledkov pokusu pred spolužiakmi.
Pokus je jednoduchý, môžu ho realizovať sami žiaci samostatne alebo v skupinách (výhodnejšie je v skupinách, ak chceme zaznamenávať pokus fotografiami a videom).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi jednoduchá pomôcka, ktorú si podľa postupu žiaci ľahko zostavia sami. Popri pozitívnych aspektoch veterných elektrární chýba kritický pohľad na ne rovnako ako diskusia o znižovaní spotreby elektrickej energie ako vhodného riešenia."