Vodná energia - Vytvorenie vodného mlyna
Autor: RNDr., Viera, Glosová
Škola: Základná škola Tribečská, Topoľčany
Perex:
Ako funguje vodný mlyn?
Predmety:
Fyzika, Chémia, Biológia, Prírodoveda
Vek: 6+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Materiál: plastová limo – trubička, plátky gumy získané odrezaním z bežnej gumy na gumovanie
Cieľ:
Cieľom pokusu je ukázať deťom, na akom princípe funguje vodná elektráreň. Naučia sa ako je možné produkovať energiu pomocou vodného toku s dostatočnou silou. Zároveň sme popísali výhody vodnej energie a prírodné podmienky,ktoré sú potrebné pri rozhodovaní o polohe vodnej elektrárne. Diskusiou sme zistili silné a slabé stránky vodnej energie spolu s príležitosťami a rizikami, ktoré sprevádzajú jej využívanie.
Metodický postup:
Zábavná, finančne a časovo nenáročná aktivita, ktorá zaujme najmä mladšie deti. Deti sa podieľajú na výrobe vodného mlyna a pomocou moderovanej diskusie a odskúšania funkčnosti či už v triede alebo vo vonkajšom prostredí sa učia o možnostiach, aké nám voda poskytuje nielen v súvisloti s výrobou elektrickej energie.
Materiál: plastová limo – trubička, plátky gumy získané odrezaním z bežnej gumy na gumovanie
Postup: Lopatky (plátky gumy) sú na os (plastová – limo trubička) upevnené pomocou obyčajných špendlíkov. A aby sme nemuseli stavať extra držiaky použijeme k tomu účelu dve šálky na kávu (požičiame si od pani učiteľky)
Vysvetlenie: Prúd vody spôsobí otáčanie vodného mlyna. Energia vody je nevyčerpateľná, čistá, voľne dostupná a používa sa ako zdroj vo vodných elektrárňach. Veterná turbína poháňa generátor, ktorý vyrába elektrický prúd
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Oceňujeme jednoduchosť tohto pokusu a dostupnosť pomôcok na jeho realizáciu. K jeho jednoduchšej replikácii by bolo vhodné doplniť popis pokusu o video."