Vodná sopka
Autor: Mgr. Eva Žaloudková
Škola: Základná škola Sama Cambela, Slovenská Ľupča
Perex:
Naším cieľom je oboznámiť žiakov mladšieho školského veku s geotermálnou energiou a jej využitím prostredníctvom projektu regionálnom kontexte. Formou rôznych aktivít a hier rozšíriť poznatky o sopkách a sopečnej činnosti.
Pokusom s vodnou sopkou žiaci demonštrovali premenu jednej energie na druhú.
Predmety:
Prírodoveda, Vlastiveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: plastelína, sóda bikarbóna, červené potravinárske farbivo, ocot, väčšia sklenená nádoba, nádoba s horúcou vodou, malá fľaška s uzáverom (napríklad od liekov), potravinárske farbivo (čierna instantná káva)
Cieľ:
Žiak si zopakuje vedomosti o sopkách. Nové vedomosti získa o sopke v blízkosti regiónu a sopečnej činnosti. Vie pracovať podľa návodu, samostatne si zorganizovať vlastnú činnosť a uskutočniť objektívnu autokorekciu.
Metodický postup:
1.PRÍPRAVNÁ FÁZA:
Pokus bol uskutočnený formou projektového vyučovania na vyučovacej hodine prírodovedy v 4. ročníku a v rámci krúžku Experimenty v prírode. Pomocou PPT prezentácie sme žiakov oboznámili o energii a o jej jednotlivých druhoch (najmä geotermálnej). Poukázali sme na výhody a nevýhody tohto druhu energie, na potrebu využívania obnoviteľných energetických zdrojov.
2. REALIZAČNÁ FÁZA
a) Žiakom do skupín rozdáme obrázky a názvy vulkanitov na Slovensku. Žiaci ich hľadajú na mape Slovenska a o niektorom z nich si nájdu informácie v dostupných encyklopédiách alebo na internete. Po skončení práce žiaci v jednotlivých skupinách prezentujú výsledky svojej činnosti. S ostatnými žiakmi vedieme diskusiu k vyhľadaným vulkánom (či poznajú aj nejaké iné sopky z iných krajín) a spýtame sa ich, či vedia akým spôsobom vznikajú erupcie,...
b) Následne žiakov stručne oboznámime s vulkanickou činnosťou a ich výskytom v okolí Slovenskej Ľupče (využitie mapy).
c) Zhotovenie sopky. Žiaci si z plastelíny vymodelujú vysokú sopku so sopečným kráterom. PPT prezentácia obsahuje postup výroby. Do krátera sopky žiaci nasypú jedlú sódu zmiešanú s červeným farbivom. Zatiaľ si prichystáme ocot, pipetu a nejakú vhodnú podložku – napr. tácku, alebo tanier na ktorý sopku položíme, aby nám výbuch sopky neznečistil lavicu. Do takto pripravenej sopky budeme pomocou pipety na zmes jedlej sódy s farbivom liať ocot a pozorovať „výbuch sopky“. Po zrealizovaní experimentu budeme so žiakmi zisťovať odpovede na nasledujúce otázky:
1.Aká reakcia vznikla priliatím octu do jedlej sódy?
2.Vznikla nejaká reakcia opätovným priliatím octu do jedlej sódy?
3.Vznikla by nejaká reakcia, ak namiesto octu použijeme vodu?
d) Po skončení experimentu sopky môžeme žiakom sprístupniť ukážku činnosti sopky pomocou videa.
e) Zhodnotíme činnosť žiakov počas riešenia úloh v tomto bloku.
f) V ďalšej časti projektu si so žiakmi urobíme pokus s vodnou sopkou. Sklenenú nádobu naplníme do 3/4 studenou vodou. Malú fľašku naplníme horúcou vodou a dáme do nej potravinárske farbivo (kávu). Zatvoríme uzáver a potom fľašku položíme na dno nádoby (prípadne nemusíme fľašku zatvárať). Otvoríme uzáver, vznikne akýsi "sopečný výbuch" pod vodou. Pozorujeme, že zafarbená horúca voda prúdi hore ku hladine a vytvára na povrchu studenej vody farebnú vrstvu. Po dlhšej dobe sa studená a teplá voda premieša.
g) Na experimente s vodnou sopkou žiakom demonštrujeme napríklad podmorské gejzíry. Na dne oceánu vyrážajú z trhlín prúdy vody a pohybujú sa smerom hore. Energia týchto horúcich prameňov sa využíva napríklad na liečebné účely a na vykurovanie.
h) V závere projektu si pozrieme spoločne s deťmi ukážku podľa uváženia viažucu sa ku sopečným výbuchom na morskom dne. Žiaci môžu navrhnúť ďalšie možnosti využívania energie horúcich prameňov.
3. ZÁVER
Uskutočneným experimentom sme si demonštrovali výbuch sopky pomocou jedlej sódy a octu. Vysvetlili sme si, za akých okolností k tomuto geologickému procesu dochádza a pripomenuli im geotermálnu energiu, ktorej povrchovým prejavom je i výbuch sopky. Pokus s vodnou sopkou nám poslúžil ako model podmorských gejzírov (geotermálnej energie).
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Projekt je veľmi dobre zvládnutý po vizuálnej aj metodickej stránke. Zároveň prepojenie s detskými popkultúrnymi postavami podnecuje záujem žiakov. Samotná prezentácia je v závere odborne veľmi náročná a vhodne dopĺňa interaktívny pokus pripravovaný a zrealizovaný žiakmi samotnými."